Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Byråer

228 byråer: Så styr männen över svensk reklam

Publicerad: 1 Mars 2021, 14:26

Strax under 70 procent av Sveriges största kommunikationsföretag har en man på vd-posten visar Resumés kartläggning.

Med Forsman & Bodenfors vd-byte i förra veckan har Sveriges tre ledande reklambyråer bytt från manlig till kvinnlig vd på tre år. Resumés kartläggning av 227 bolag inom olika discipliner visar att var tredje vd i Kommunikationssverige är en kvinna.


Ämnen i artikeln:

JämställdhetKommunikationsbyråer

För en vecka sedan kom nyheten att Forsman & Bodenfors ersätter Silla Levin med Johan Eghammer. En fördelning som gör att Sveriges tre ledande reklambyråer nu har en man på den högsta posten. Våren 2018 lämnade Tove Langseth Nord DDB för att ersättas med Andreas Dahlqvist. När Petronella Panerus lämnade Åkestam Holst under fjolåret ersättes hon av Johan Östlund.

– Trist faktum förstås. Men frågan är superviktig och både Sophia (Lindholm kreativ chef reds. anm.) och jag kommer göra allt vi kan för att hitta en bättre balans, inte bara inom ledningsgrupperna utan inom alla yrkesroller på byrån, sade Johan Eghammer om hur han såg på maktfördelningen på Sveriges största reklambyråer.

Frågan om vilka som styr svensk reklam har diskuterats med jämna mellanrum i kommunikationsbranschen. När Resumé senast kartlade hur det såg ut på svenska byråer i november 2019 låg siffran på 31 procent (17 av de 55 byråerna hade en kvinna som vd). Med anledning av vd-skiftet på Forsman & Bodenfors i förra veckan bestämde sig Resumé för att göra ett nytt nedslag – och utöka underlaget rejält. 

69 av 228 vd:ar på bolag Resumé har tittat på är kvinna. Siffrorna visar att andelen ligger på 30,2 procent. En marginell nedgång jämfört med den tidigare, mindre sammanställningen. Tittar man över bolagens discipliner så har fyra av Sveriges ledande pr-byråer en kvinnlig vd: Prime, Kreab, Hallvarsson & Halvarsson och Kekst CNC.

Vid sidan av pr-byråerna (den kategori där könsfördelningen är mest jämn) är det färre bolag med över 50 miljoner kronor i omsättning som har en kvinnlig vd. När man tittar på de 77 bolagen i kartläggningen med över 50 miljoner i omsättning är könsfördelningen sämre, 24, 6 procent.

Samtliga av bolagen i Resumés kartläggning uppnådde en omsättning på över tio miljoner kronor under det senaste räkenskapsåret.

 

Könsfördelning på svenska bolag i kommunikationsbranschen

Bolag med kvinnlig vd (69):
Abby Priest

Animal

Antrop

Appelberg

Aspekta

Bazooka

BCW Stockholm
Bilbo

Blck

Brainforest

Bulldozer

BVD

Byn Kommunikationsbyrå

Cloudberry
Confetti

Creuna

Curious Mind
Digitalist

Doberman

Eventum

Eventyr

Evidence Strategy*****

Familjen
Friends Agenda

Garbergs

Garbergs Malmö

Gobrave

Grey Göteborg

Hallvarsson & Halvarsson

Hill & Knowlton
Hoss Agency

Involve

JMW Golin

Kekst CNC

Knowit Experience

Kreab

Made to Order

Markus Reklambyrå

New Land

New Normal

Nordic Morning

North Kingdom

Ny Studio

Nyheter 365

Oh My

Open Studio Stockholm

Paradigm

Patriksson Communication

Perfect Fools

Pond
Pondus Kommunikation

Pool

Prat PR

Prime

PS Occasion

Radon
Ratius Mässbyrå

Ruth

Spinn Action Marketing

Springtime-Intellecta

Start Communication

Strateg

Söderhavet
Södra Tornet

The Bond

Uncle Unicorn

United Screens
Vass Productions

Vinter

 

Bolag med manlig vd (159)
Accenture Interactive***

Acne Advertising

Acne Film

Agency

AKQA

Amazing Society

ANR BBDO

AWB

B-Reel

B-Reel Film

Bang

BAS ID

Beatly

Bellbird

Berntzon Bylund

Bindefeld

BKRY

Blink

Blomquist Communication

Bold

Borg Owilli

Brand New Content

Brand Union

Brandiators

Bravissimo

Bsmart

Change Reklambyrå

Chiel Nordic

Chiffer

Cloud Nine

Colony

Comprend

Consid Borås

Consid Communication

Content Innovation

Cordovan

Creo

Cube

Cure

Diplomat

Drama Queen

Ehrenstråhle & Co

Emakina DBG

Essen International

Falck & Co
FLB Europa

FLX

Fogel & Partners

Food & Friends

Forsman & Bodenfors
Forsman & Bodenfors Inhouse

Fröjd

Futurniture

Geelmuyden Kiese

Giants & Toys

Giv Akt

Glory Days

Granath
Grebban

Group M

Grow

Gullers

Happy F&B
Haymaker

Helikopter

Hummingbird

Identity Works

Imponera

Infab
Ingager

Ingo

Iprospect

Isobar

Jung

Jung von Matt
K Street Advisors

KAN

King

Klintberg Niléhn Media

Kurrpa Hosk

Labyrinth

Le Bureau

Le Pacte

Lidh Reklam

Life of Svea

Lundberg & Co

M&C Saatchi

Make Your Mark

Making Waves

Masscreation

McCann

Mediaplanet

Miltton Sverige

Minnesota

Momentum

Narva
Navigator

New Republic

Next State

Nine Yards

Nord DDB

Nosy

Nowa

Oakwood

Ojity

Onemotion

Ord & Bild

OTW
Passion Lab

Pauses Åberg

Peregine

Precis Digital

Proletar

Publicis Groupe*

Pyramid
Quattroporte
R-3

Reaktion

Relatable

Retail House Sweden

Right Thing United (del av Wipcore)

River

Roxx

Rud Pedersen

Seventy Agency

Silver

Snask

Social Media Lab
Social Industries

Society Icon

Splay One

Spoon

Spotlight

Stendahls

Stockholm Design Lab

Strandberg Haage

Super Tuesday

TBWA

The Chimney Pot Sverige**

The Store

The&Partnership

Tillsammans Sthlm

Tourn

Trickle

Trigger

Triggerfish

United Influencers

United Minds

Valentin Experience

Volontaire

Volt

W Communication Agency

We are Haus

We are More

Welcom

Wenderfalck

Westander

Zellout

Åkestam Holst

*Ebba Jander lämnade Saatchi & Saatchi i byrån i slutet av februari och ersattes inte när Publicis implementerade sin nya organisation enligt byråmodellen ”Power of One”.

** Delar av Few gick upp i Chimney sedan förra undersökningen

***  Mattias Boman är chef för Accenture Interactive i Norden och har ingen formell vd-titel.

**** Bloomy, Dear Friends, Linkin och Solberg kommunikation har byråchefer och inga formella vd:ar utsedda och exkluderas därför från kartläggningen

***** Evidence blev under 2021 en del av NoA Conslutning

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.