Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Byråer

Ännu ett år med förlust för Solberg

Publicerad: 1 Mars 2021, 13:20

Lena Sundbom är byråchef för Solberg Kommunikation.

Foto: Press

Förlusten ökar och byråintäkten krymper något för kommunikationsbyrån Solberg.


Ämnen i artikeln:

Solberg Kommunikation

Den Göteborgsbaserade kommunikationsbyrån Solberg arbetar med strategiska och kreativa helhetslösningar inom finansiell kommunikation, hållbarhet, varumärke och PR. Bland bolagets cirka 60 kunder finns ett stort antal börsnoterade företag och bolag med statligt ägande. Under åren har Solberg bland annat arbetat med kunder som Volvo Cars, Nobina och Ica-gruppen. 

Kommunikationsbyrån lyfter i sin förvaltningsberättelse fram att de verkar på en marknad präglad av hård konkurrens. Detta bland annat till följd av det prisfokus som styr många upphandlingar. 

Byrån har, liksom en större del av kommunikationsbranschen, även drabbats av coronapandemin som på många håll lett till inställda och uppskjutna uppdrag. I april 2020 minskade Solbergs orderingång betydligt jämfört med tidigare år, och flera kunder pausade eller avbokade planerade uppdrag. 

Under det brutna räkenskapsåret 2019/2020 sjunker byråintäkten med drygt en miljon kronor, och landar på 37,6 Mkr. Förlusten från föregående år håller dock i sig, och resultat efter finansiella poster växer till -903 000 kronor. 

”På grund av ökad konkurrens och prispress på delar av bolagets erbjudande har byråintäkten minskat. Tack vare en lägre bemanning, genom korttidsarbete via Tillväxtverket samt genom anlitande av färre frilansare, kunde årets förlust begränsas”, skriver företaget i årets förvaltningsberättelse.

Under året minskade antal anställda med två personer, till totalt 35 personer. 

”Under verksamhetsåret har organisationsförändringar genomförts för att anpassa organisationen till våra kunders efterfrågan och de tillväxtområden vi ser framåt. Organisationsförändringarna har bland annat resulterat i att vi tillsatt nya tjänster och dragit ner på andra”, skriver de. 

Företaget ser desto ljusare på framtiden, och räknar med att snart kunna lyfta resultatet ovanför nollstrecket. 

”Bolagets finanser är fortsatt stabila och vi räknar med att resultatet kommer att förbättras under kommande räkenskapsår”, skriver de. 

Solberg 2019/2020

Byråintäkt: 37,6 Mkr (38,9) 

Nettoomsättning: 40,7 Mkr (42,9)

Resultat efter finansiella poster: -903 000 kr (-837 000 kr)

Antal anställda: 35 (37) 

Byråintäkt per anställd: 1,07 Mkr (1,05) 

Soliditet: 30% (37%)

 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Solberg Kommunikation

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.