Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Byråer

Björn Ståhl: ”Bara positivt att jobba inom ett byrånätverk”

Publicerad: 22 Februari 2021, 14:23

Foto: Fond & Fond

Att jobba på nätverksbyrå sägs ibland påverka det kreativa arbetet negativt. Björn Ståhl, executive creative director på Ingo, upplever det motsatta. ”Jag skulle få klaustrofobi av att jobba på en lokal byrå”.


Ämnen i artikeln:

Björn StåhlIngo

När det kommer till det kreativa har det i Byråsverige nästintill blivit en truism att det är en nackdel att tillhöra ett av de stora byrånätverken. Verkligheten är naturligtvis mer komplex. Visst tycktes Farfars kreativa glöd falna efter att de köptes upp av Aegis men det forna Paradiset fortsätter som Nord DDB att frodas under Omnicoms ägande.

När Resumé förra veckan intervjuade Johan Eidmann, grundare av Bizkit Havas, var han kritisk mot nätverkens bristande förståelse för de svenska byråernas kultur. En kultur som inte sällan går stick i stäv med hur det fungerar på den internationella marknaden.

– Generellt finns inte mycket förståelse för lokala avvikelser. Man ska infoga sig i nätverkets organisation helt enkelt. Det räcker med att titta på de byråer som blivit uppköpta av internationella nätverk för att se att det efter några år brukar gå sämre. Ägare lämnar och de bästa medarbetarna slutar trivas eftersom det inte blev som de ville ha det. Med kompetensflykten sjunker nivån på jobben och med den också lönsamheten. Jag kan tyvärr inte nämna en enda byrå som kreativt blivit bättre efter ett uppköp. Titta exempelvis på Rönnberg & Co, Brindfors och Forsman & Bodenfors.

Det finns givetvis de som ser annorlunda på saken. Björn Ståhl, executive creative director på Ingo, har jobbat på nätverksbyråer i hela sin karriär. De inledande tio åren inom Lowe-nätverket och därefter under Ogilvys flagg.

– Jag vet att det i Sverige finns en generell skepsis kring nätverken men jag vet ärligt inte vad det beror på. Visst finns det några som haft dåliga erfarenheter och Sverige ses ju ibland som en nätverkskyrkogård men jag tror mycket hänger kvar sedan 80- och 90-talet, berättar han för Resumé.

I dagsläget skulle han inte kunna tänka sig att jobba på något annat än en nätverksbyrå. De största fördelarna ser han i de större sammanhang som man som kreatör får tillgång till. Det gäller både på kundsidan där man får chans att jobba i långt mycket större projekt än på en lokal byrå och för att få feedback från nätverkskollegor.

– Att göra väsen ifrån sig inom ett nätverk gör att byrån sätts på kartan på ett helt annat sätt och det i sig öppnar upp mycket möjligheter. 

Läs fler artiklar om byrånätverken

Johan Eidmann lämnar Bizkit Havas efter 20 år – nu riktar han kritik mot nätverksägandet

Nätverkskartan 2021 – så ser ägandet ut för Sveriges byråer 

 

Vinnare och förlorare – så går byrånätverken ekonomiskt 

Björn Ståhl pekar på hur Ingo fick hjälp från Ogilvy i den europeiska pitchen för Coca-Cola, en pitch som de enligt honom inte vunnit om det inte vore för nätverkets hjälp.

– De såg till att öppna dörren för oss så att vi överhuvud taget kom in i den typen av sammanhang. Det hade vi nog inte klarat själva, åtminstone inte så snabbt. Inom både Lowe och Ogilvy har det funnits en kultur av att hjälpa och stötta, det har aldrig varit tal om någon prestige, säger Björn Ståhl.

Därtill tycks de internationella sammanhangen vara attraktiva för arbetssökande.

– Vi får väldigt mycket frågor om hur möjligheterna att jobba med internationella uppdrag ser ut.

Hur ser du på de som säger att den kreativa nivån lätt påverkas av nätverksägande?

– Jag tror inte det har att göra med att ett nätverk kliver in och på något sätt ”förstör”. Snarare beror det nog på vad som händer internt på byrån. Folk får bråttom därifrån, framför allt de som suttit i en ägarposition, och det påverkar kulturen.

Inom både Lowe och Ogilvy har Björn Ståhl i princip uteslutande jobbat med lokala kunder som byrån själva valt. I dagsläget jobbar Ingo bland annat med Burger King, Coca-Cola och BMW. Att jobba på just det sättet var någonting som Johan Eidmann, som visserligen jobbat på medie- snarare än reklambyråsidan, såg som centralt för att det skulle fungera. Från byråns sida kanske den kreativa elden inte brinner lika starkt för en kund som ”landat i knät” medan det från kundens sida inte alltid finns lika mycket förtroende för en byrå som upphandlats på europeisk eller global nivå.

En annan aspekt som brukar lyftas fram med nätverksägande är de ökade kraven på ekonomisk rapportering, krav som framför allt ökar om nätverket i fråga är börsnoterat. Björn Ståhl medger att så visserligen är fallet, men att man samtidigt måste bära med sig att nätverken också kan stötta byråer som under en period visar röda siffror.

– När jag började på Ogilvy 2005 låg vi inte så bra till varken ekonomiskt eller kreativt men där stöttade de oss för att de ville ha en stark svensk byrå, säger Björn Ståhl och pekar på hur McCann och Brindfors under många år hölls under armarna av sina respektive nätverk.

Ingos kreativa chef pekar vidare på hur man som nätverksbyrå får tillgång till allehanda verktyg och data som nätverken tillhandahåller, verktyg som inte skulle vara tillgängliga om Ingo ägdes lokalt.

– Det är en ynnest att få sånt serverat. Vi har en superduktig strategi- och planningavdelning men det är aldrig fel att vidga sina vyer och få tillgång till vad nätverket kan erbjuda.

Inom nätverket försöker Ogilvy-byråerna även tävla med varandra. Nätverkets kreativa råd, där Björn Ståhl sitter med, utvärderar löpande det arbete som kommer ut från byråerna. 

– Att ranka och mäta oss med byråer utanför Sverige är en konstant sporre som bidrar till att det blir bättre och bättre jobb. Jag kanske haft tur men jag ser ingen anledning till varför man inte skulle vilja jobba på en nätverksbyrå.

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Björn StåhlIngo

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.