Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Byråer

Byråledarna upplever ljusning på marknaden: ”Stark efterfrågan”

Publicerad: 18 Februari 2021, 13:25

Henrik Segergren (Stendahls), Anders Ribba (PPP), Jesper Kling (B-Reel), Ulf Dahlqvist (Gullers Grupp) och Andreas Dahlqvist (Nord DDB).

Även om det fortfarande råder viss osäkerhet och kortsiktighet bland byråernas kunder upplever flera byråchefer Resumé varit i kontakt med att pitchmarknaden är i gång igen och att det finns tydliga tecken på återhämtning.


Ämnen i artikeln:

GullersPrimeKreab

Sedan pandemin slog till för snart ett år sedan har det varit osäkra tider i marknadsförings- och kommunikationsvärlden. Enligt Mediebyråbarometern, som samlar medieinvesteringar från alla medlemmar i Sveriges Mediebyråer, sjönk annonsmarknaden 2020 med drygt 17 procent i jämförelse med 2019. En avvaktande annonsmarknad och ett i allmänhet osäkert läge har naturligtvis fått konsekvenser för de byråer som livnär sig på att ta fram kampanjerna. Pitchmarknaden beskrevs av många i våras som nästintill död och än tycks det vara en bit kvar till normalläge. 

Med hjälp av statliga stöd uteblev dock den konkursvåg som många i inledningen av pandemin såg framför sig. Klart är dock att merparten av Sveriges reklam- och kommunikationsbyråer under 2020 behövde permittera hela eller delar av sin personal. Flera av marknadens större spelare har därtill tvingats till varsel och nedskärningar, däribland Stendahls, Gullers Grupp och Nord DDB. Även Åkestam Holst, med en kundlista tung på bolag kraftigt påverkade av pandemin, tvingades i veckan varsla 10 tjänster.

Med anledning av det har Resumé stämt av med ledare på några av Sveriges största byråer om hur de bedömer läget på marknaden och om de tvingats till fortsatta permitteringar eller nedskärningar.

På alla de tillfrågade byråerna har man slutat med permitteringen, antingen under sommaren eller vid årsskiftet, och det har de senaste månaderna heller inte skett några större nedskärningar eller varsel. 

Gullers Grupp tvingades i maj 2020 varsla 30 tjänster om uppsägning, vd:n Ulf Dahlqvist ser dock med tillförsikt på nuläget.

– Självklart påverkas marknaden i sin helhet av att kunder och byråer jobbar hemma och gjort det så länge. De oväntade mötena och idéerna riskerar att utebli, därmed också merförsäljning. Att hålla kreativ höjd är svårare om man inte ses öga mot öga. Nyförsäljning blir också svårare, säger Ulf Dahlqvist, vd på Gullers Grupp, som ändå upplever att byrån är starkare i dag än innan pandemin.

Inte heller på Kreab tycks läget vara akut. Den stilbildande pr- och pa-byrån har varken permitterat eller varslat någon personal under hela pandemin, snarare har de planer på att rekrytera.

– Vi behöver marknadsläget som relativt gott. Under förra året sköts en del projekt upp, men andra kris- och förändringsprojekt uppvägde mer än väl och vi hade ett starkt resultat i den svenska verksamheten (liksom på många andra av våra kontor i världen). Vi har haft en bra start på 2021 med nya affärer inom ett antal områden, däribland EU-rådgivning, krishantering, lobbying och förändringskommunikation, säger Bengt Ludvigsson, Sverigechef på Kreab.

Andreas Dahlqvist, vd och kreativ chef på Nord DDB, säger att även de befinner sig i en tillväxtfas och att de satsar på de nya affärsområdena inom gaming och content. I maj 2020 fick dock tio medarbetare lämna byrån, däribland HR-chefen Maja Siösteen.

– Vi upplever en stark efterfrågan på våra tjänster just nu och är i många pitch-processer samt startar upp flera nya kundsamarbeten. Vi tror att det beror på att vi redan innan pandemin börjat ställa om byrån. Den eskalerande digitaliseringen ställer högre krav på att skapa starka koncept som tydligt skapar en riktning för allt ett varumärke gör och att effektivt orkestrera kommunikationen genom alla tillgängliga kanaler. Varumärken har heller inte råd att göra kommunikation som inte har en stor portion av ’snack-värde’, vi behöver ligga nära det människor bryr sig om på riktigt och skapa idéer som bryter igenom pop-kulturellt. Dessa områden har vi jobbat oerhört aktivt med de senaste åren och det gör att vi känner att vi är väl rustade för många kunders behov just nu.

På Stendahls, som i maj varslade 30 tjänster och inte spådde återhämtning förrän en bra bit in i 2021, upplever vd:n Henrik Segergren att året börjat bra vilket bland annat lett till nyanställningar.

– Vi upplever marknadsläget som bra och att vårt erbjudande kring varumärkesbyggande kommunikation och digitalisering av hela kundresan är spot on. Vår pipeline med uppdrag framåt är välfylld och vi får ständigt nya förfrågningar, säger Henrik Segergren.

På contentbyrån Spoon upplever man efterfrågan hos kunderna som något ryckig och att tiden till beslut är något längre än tidigare.

– Jag upplever ändå att det finns en möjlighet att göra affärer och det är inte svårt när det kommer till förfrågningar och dialog. Men eftersom många befinner sig i omorganisationer och fördröjda budgetar, då väntar också svaret på offerterna, säger Anders Ribba, vd på Spoon.

Spoons strategi är att vara mer aktiva med nykundsbearbetningen än tidigare. Det senaste året har ägarna till Oh My, Spoon, Trickle, KIT och The domain was taken köpt tillbaka byråerna från Bonnier och etablerat sig under byrågruppsnamnet People People People. Enligt Anders Ribba jobbar kunderna i princip uteslutande med fler byråer än en ur konstellationen. I nästan samtliga projekt sätter man ihop team med kompetenser från de olika byråerna.

Chimneys Europa-vd Joakim Kempff berättar att bolaget bland annat har sagt upp folk på de tre verksamheter man förvärvade i Malmö och anställt personer i Stockholm. Netto så ligger bolaget kvar på ungefär samma antal anställda som innan pandemin. Sedan i oktober så utnyttjar Chimney inte längre möjligheten till permitteringen. 

– Det är inte så att läget på marknaden har vänt. Att vi ändå klarar oss så pass bra som vi gör beror på att vi har fått jobba hårdare än innan. När beläggningen hos de befintliga kunderna minskar så ökar kravet på nykundsbearbetning. Vi har fått 8-10 nya kunder de tre senaste månaderna.

Joakim Kempff säger att Chimney just nu står inför en långsiktig omställning av verksamheten då bolaget inom kort kommer att lansera ett plattformsbaserat arbetssätt för att öka effektiviteten för kunderna.

– Arbetsprocesserna vad gäller produktion och kreativitet är eftersatta. Jag bedömer att det inte har skett någon större utveckling där under de senaste åren.

På B-Reel, där man de senaste åren jobbat hårt för att utveckla sin byråverksamhet, är personalen tillbaka på heltid sedan i somras. Även där märker de dock av en viss tveksamhet från kundsidan.

– B-Reel hade en positiv utveckling 2020 och vi har haft en bra start på det nya året med både befintliga och nya kunder. Efterfrågan hos befintliga kunder har varit mer eller mindre konstant, och vi har varit i flera pitchprocesser sedan i somras. Samtidigt märker vi fortfarande av en viss osäkerhet och kortsiktighet på marknaden i stort, säger B-Reels managing director Jesper Kling.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

GullersPrimeKreab

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.