Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Byråer

Forsman & Bodenfors nya vd: ”Vi har blivit naggade i kanterna”

Publicerad: 23 Februari 2021, 15:23

Johan Eghammer

Foto: Niklas Palmklint

Sedan uppköpet av MDC Partners med efterföljande internationalisering har Forsman & Bodenfors tappat delar av den kärna som tidigare präglade byrån, det menar nya vd:n Johan Eghammer. Nu vill han att både byrån och branschen blir mer självsäkra när det kommer till kreativitetens effekt på affären.


Ämnen i artikeln:

Forsman & Bodenfors

Johan Eghammer är ny vd på Forsman & Bodenfors efter Silla Levins sorti som presenterades under tisdagen. Snart fem år efter affären där Sveriges ledande byrå sålde sitt oberoende till MDC & Partners för att göra en internationell resa är han tydlig med det inte har varit en smärtfri process. Han beskriver en kreativ spets som blivit lite trubbigare i en större värld av omfattande strategiska styrdokument och power-suits. Under hans ledarskap är det tänkt att byrån, som för bara några år sedan var så dominant i Sverige, ska hitta tillbaka till det som en gång gjorde byrån bäst. Den kreativa särprägeln.  

– Det strategiska skiftet är att vi ska vara ännu mer F&B. Vi ska odla vår unicitet ännu mer. De senaste åren har Forsman & Bodenfors gett sig ut på en global resa där vi skulle ta vår kultur ut i världen. När man väl är där är det många krafter som jobbar emot en. Då är det lätt att man istället formas av corporate-världen. Det blir svårare och svårare att hålla i det som är speciellt med just Forsman & Bodenfors. Jag vill att vi ska komma närmare den kärnan.

Finns det anledning till självkritik?
– Det gör det absolut och så blir det för alla som kastar sig ut på okänt vatten. Det finns ingen karta och kompass när man inte gjort äventyret förut och man går på några nitar längs vägen. Det är en ständig process och inget ständigt segertåg. Vi såg samma sak när Wieden+Kennedy skulle starta upp i Kina eller när Goodby Silverstein skulle starta upp i New York.

– Det är lätt att ha en naiv inställning när man ska ge sig ut i en större värld. Forsman & Bodenfors har alltid byggt på en kombination mellan naivitet och professionalism. 

Vad har gått förlorat?
– Jag skulle säga att Forsman & Bodenfors på vissa fronter har blivit lite naggade i kanterna, men att kärnan fortfarande är väldigt stark. Det kommer fortfarande ut väldigt många bra jobb men vi kan bättre. Det är lätt för vilket företag som helst att gå lite vilse när man ska ut på nya äventyr. När en kultur förändras och människor försvinner sker det långsamt. Man ser det inte förrän man kommer till en viss punkt och funderar ”hur blev det så här”. Men som sagt, vi lär oss hela tiden.

LÄS MER: Visst gör det ont när Forsman & Bodenfors brister

I den nya organisationen är tanken att Johan Eghammer och den kreativa chefen Sophia Lindholm tillsammans ska driva byråns utveckling framåt. När två kreatörer leder reklambyrån ska Leif Sorte, som har sin bakgrund inom affären och relationsbyggande, ha F&B-gruppens erbjudande för ögonen i rollen som koncernchef. 

– Han kommer in med sitt affärsperspektiv och avlastar oss som kommer från den kreativa sidan. I stället för att båda delarna ska ligga på vd:ns axlar, som det var under Silla Levins tid. Det är en parhäst-dynamik som egentligen alltid har drivit byrån. Sven-Olof Bodenfors/Staffan Forsman, Erik Sollenberg/Filip Nilsson och Silla Levin/Anna Qvennerstedt. Personligen hade jag aldrig tagit det här jobbet utan att ha den här starka gruppen bakom mig. 

Johan Eghammer är uppvuxen i Olofström i Blekinge. En bruksort med Volvo-fabrik. 10.000 invånare. 1995 kom han till Forsman & Bodenfors som då höll på att stiga i graderna till en av Sveriges främsta byråer vid sidan av dåtida giganter som Rönnberg McCann och Paradiset. Året efter blev han delägare. 

När art directorn  25 år senare tar över som vd på Sveriges största byrå är han tydlig med att det är på just Forsman & Bodenfors, inte i något annat sammanhang, han ser sig själv som en ledare. Tillsammans med Johan Olivero skulle han bygga den svenska byråns kultur på andra sidan Atlanten. Sejouren varade i 10 månader, sen flyttade Johan Eghammer hem. Tre år (varav den första tiden på CP+B) i amerikansk skola blev en gräns för familjen. I maj tog han ett av de sista möjliga planen till Sverige innan gränserna stängde från flygplatsen i Newark. I efterhand kan det verka som att det fanns en långsiktig plan att ge Johan Eghammer rätt internationell erfarenhet för att axla rollen som vd i Forsman & Bodenfors pågående internationalisering. Enligt den nye ledaren är det slumpen. 

– Det har aldrig funnits någon plan. Jag flyttade hem för att vi ville hem till Sverige och jag hade fortfarande möjligheten att jobba kvar inom F&B. 

Enligt Johan Eghammer är det centralt för reklambyrån att, liksom när Silla Levin tillträdde efter MDC Partners-försäljningen, ha ett kreativt ledarskap. En sorts garant för att särskilja byrån på marknaden samt behålla uniciteten och den kreativa spjutspetsen. ”Ett existensberättigande”. Han berättar att han utvecklat ett ledarskap under tiden i USA främst genom att ge sig hän arbetsuppgifter utanför sin trygghetssfär. 

– Även om jag har jobbat nära ledningen genom åren och vi gör saker tillsammans på F&B så är den nya rollen både spännande och skrämmande. När jag var executive creative director på CP+B i USA så krävdes det ett extremt mycket tydligare ledarskap av mig jämfört med vad jag var van vid i Sverige. För det var det som förväntades av mig. I Sverige vilar mycket på ett informellt ledarskap, att coacha i stället för att styra och ställa. Det blev ett intressant utbyte där jag förklarade att man faktiskt kan delegera ansvar, medan jag också blev tydligare.

– Så fort någonting inte går bra i USA så tar man in mer folk. Helt plötsligt har man en arbetsgrupp med 40-50 personer. Det kräver en annan typ av tydlighet även om de blev mer självgående efter ett tag. Det finns så klart delar av den amerikanska kulturen att lära sig av. Men jag har blivit än mer övertygad om vikten av att göra saker tillsammans. 

Hur ser ditt ledarskap ut i dag?
– Jag har blivit modigare och bättre på att sätta mig in i nya saker och utsätta mig för nya situationer. Men som ledare är min största fördel ändå att jag kan Forsman & Bodenfors, känner kulturen och vad som är rätt och fel rent intuitvt. Det är så jag kommer att fatta många av mina beslut.

Vad blir nästa steg i er rustning mot en modern fullservicebyrå efter F&B Daily?
– Jag tror att vi har skapat ett ganska bra recept där. Det är en pågående integration mellan byråerna samtidigt som alla måste få behålla sin spets och kultur. Vi sitter alla under samma tak i Stockholm nu och det samma kommer att hända i Göteborg. Det är en balansgång, men vi har insett att de här två delarna, nyckelkompetenser och samarbete inte behöver stå mot varandra.

– Som branschen utvecklas krävs det mycket spjutspetskompetens inom fler och fler områden och man måste väldigt snabbt sätta in sig i nya kanaler och uttryckssätt. Då behöver man sitta ihop. Samtidigt så vill inte vi vara utslätade generalister som är ganska bra på allt. Nyckeln är att hela tiden hitta de bästa så att vi blir en familj med flera spännande byråer inom gruppen. Vi ser oss hellre som ett gäng små hubbar som är grymma på att samarbeta ett stort slätstruket kommunikationshus.

Hur har pandemin drabbat F&B:s affär?
– Precis som för Åkestam Holst (varslade personal i förra veckan reds. anm) så har även vi drabbats av pausade och uppskjutna kampanjer. Det var en tung tid, men sedan efter sommaren så kändes det som att näringslivet var beredda att satsa igen. Att de bestämde sig att steppa upp. Pitcherna kom igång och efter ett par förluster vände det för oss. Vi är på ett bättre ställe nu än i våras. Med det sagt skulle jag vara förvånad om pandemin inte syntes i våra siffror för 2020. 

Vad menar Anna med att byrån haft en ”tuff period” som uttrycktes i pressmeddelandet?
– Det har hänt mycket på kort tid. Från försäljningen till nu har det hänt väldigt mycket internt. Flera seniora delägare har slutat, de första stegen ut i det globala med allt vad det innebär av tid och kraft. Sen branschens utmaningar med mer projektbaserade uppdrag, mer inhouse. Många saker har hänt samtidigt och sammantaget har det varit tufft.

Hur ser du på branschens utmaningar i relation till vad ni står nu?
– Det finns ett dåligt självförtroende när det kommer till vad kreativitet faktiskt kan göra för affären, vilken effekt det faktiskt har. Det är ju något som man måste stå upp för, och med självförtroende förklara hur det ligger till. Det känns som branschen alltid hamnar i försvarsställning där.

Varför inrättar ni rollen som kreativ chef och hur ska den fungera med F&B:s arbetsmodell där ”briefen varit CD”?
Det handlar om att gå tillbaka till kärnan och öka det kreativa fokuset. Sophias uppgift är att se till att vi alltid håller den fanan högt. Kreativitet är ju inte en avdelning på F&B, det är vad vi alla sysslar med när vi jobbar med kunduppdrag. Och att vara kreativ chef på F&B handlar inte om att godkänna andra kreatörers idéer utan om att driva mer övergripande initiativ som ska ge oss alla ännu bättre förutsättningar för att göra bra jobb. Men vi känner också att vi behöver vara i och peta i varandras jobb ännu mer, så där kommer både Sophia och jag föregå med gott exempel.

För tre år sedan hade Sveriges tre största reklambyråer kvinnliga vd:ar i dag är alla män. Hur ser du på den utvecklingen?
– Trist faktum förstås. Men frågan är superviktig och både Sophia och jag kommer göra allt vi kan för att hitta en bättre balans, inte bara inom ledningsgrupperna utan inom alla yrkesroller på byrån.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Forsman & Bodenfors

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.