Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Byråer

Trots kundbortfall och pandemi – New Normal går med vinst

Publicerad: 1 Mars 2021, 09:30

New Normals tidigare vd Cecilia Meller syns till vänster, och den nuvarande vd:n Lisa Sjöstrand syns till höger.

Foto: Press

Telenorägda Vimla gick till Ehrenstråhle och coronapandemin ledde till inställda och framflyttade kundprojekt. Trots det gör reklambyrån New Normal ett positivt resultat under det brutna räkenskapsåret 2019/2020, även om både omsättning och vinst sjunker.


Ämnen i artikeln:

New NormalReklambyrå

När reklambyrån Kärnhuset bytte namn till New Normal våren 2020 var det i syfte att återspegla ambitionen om att skapa det nya normala för sina kunder även i byrånamnet. Vid samma tidpunkt som namnbytet genomfördes ställdes också Sverige, och världen, inför en slags ny normal tillvaro präglad av social distansering till följd av coronapandemin. 

När verksamheten nu stänger sitt första helår med det nya namnet är det med en intäktspost som påverkats negativt av pandemin. Siffrorna gäller det brutna räkenskapsåret 2019/2020. Omsättningen sjunker till 26,3 miljoner kronor, en minskning på cirka 6,7 Mkr jämfört med föregående år. Resultat efter finansiella minskar likaså, och skrivs till 1,4 Mkr. 

”Minskning av intäkterna berodde framförallt på att ett antal kundprojekt blev framflyttade och några ställdes in. Detta är orsaken till att resultatet blev klart lägre än föregående år”, skriver företaget i förvaltningsberättelsen. 

New Normal har även nyttjat möjligheten till korttidspermittering för att dämpa de finansiella förlusterna. Under året tappade man dock Telenorägda Vimla som kund efter sex år, då lågprisoperatören gick ut i en ny upphandling som Ehrenstråhle sedan vann. 

”Positiva nyheter under året har varit framgångsrika och prisade kundarbeten för bland annat Fonus. Vi har växande förtroende från bland annat Läkare utan gränser, MTR och Svenska Kyrkan samt ett antal nya kunder. New Normal har också en ny vd: Lisa Sjöstrand som också är delägare.” 

Under verksamhetsåret plockades 2,5 Mkr ut i en utdelning till företagets aktieägare. 

New Normal 2019/2020

Nettoomsättning: 26,3 Mkr (33,1)

Res. efter finansiella poster: 1,4 Mkr (4)

Soliditet: 27,85% (34,65)

Medelantal anställda: 17 (16) 

Siffror i parentes gäller det brutna räkenskapsåret 2018/2019.

 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

New NormalReklambyrå

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.