Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Presenteras av Facebook

Facebook highlights

Att förmedla en dröm på sex sekunder

Publicerad: 1 Mars 2021, 15:47

Ett konkret budskap med en tydlig avsändare, som förmedlar känslan av att drömmar kan uppfyllas – och dessutom fångar mottagarnas intresse mitt i deras sociala flöden. Genom att tänka rätt från början lyckades Danske Banks smarta bolånekampanj utklassa benchmark i finans- och bankvertikalen.


Det mobila beteendet har i grunden förändrat vårt sätt att konsumera innehåll, och det är en insikt som blir allt viktigare att ha med sig redan från start i utformningen av reklamkampanjer. Några som tagit fasta på detta är Danske Bank, som i sin senaste bolånekampanj lyckades med konststycket att både skapa uppmärksamhet och förmedla ett budskap med en tydlig avsändare.

– Vi visste redan från start att vår målgrupp primärt finns i de digitala kanalerna med mobilen i fokus. Vårt mål var därför att skapa en kampanj där utmaningen låg i att på extremt kort tid fånga och förtjäna kundens uppmärksamhet, säger Ulrika Sundblad, Head of Digital Sales & Marketing på Danske Bank, som tog fram kampanjen tillsammans med Carat, BKRY och Facebook.

Fantasifulla drömhus

Resultatet blev ett antal korta filmer, alla anpassade för mobilen och sociala medier, där olika typer av fantasifulla drömhus byggs upp på ett par sekunder bakom Danske Banks logotyp och texten ”Dröm till 100%, Bolån 1,29%”.

– I både formaten och det kreativa tänkte vi in mobilen samt social first i själva idéen. Det behöver vara en snabb idé som drar in användaren och som går att förstå och avkoda snabbt. Det var också viktigt att innehållet kändes kul och kreativt för att fånga betraktaren, berättar Katja Feldeús, Business Director på BKRY.

Hon berättar att det dels handlade om det tekniska, att klippa specifikt för sociala medier, men även att tänka kreativt kring annonsformaten och placeringen av olika element. Själva drömhusen – som till exempel ”Gymhuset” och ”Urban Eco” – togs fram baserat på data om vilka intressen Danske Banks målgrupp har.

Annorlunda för banksegmentet

– Redan från start hade kreatörerna en tanke på att visualisera drömhus på ett roligt och snabbt sätt, till exempel genom en fyr som är ombyggd till ett läppstift, för någon som älskar smink. Att det var en idé som var annorlunda för banksegmentet, samt att den går snabbt att avkoda, gjorde att den passade väldigt bra i sociala medier, säger Katja Feldeús, som är extra nöjd med att man lyckades förbättra avsändar-ID:t, vilket gav Danske Bank ännu bättre utväxling på den spenderade mediebudgeten.

– Planering är A och O för framgång. BKRY och Danske Bank bjöd in oss tidigt i processen för att tillsammans angripa briefen och göra kampanjen mobilvänlig från start. Kreatörerna var nyfikna och Facebook Creative Shop arbetade tätt med teamet under hela projektet för att kunna utnyttja plattformens kreativa möjligheter på bästa sätt, konstaterar Elin Palmelius, Creative Agency Partner på Facebook.

Succékampanjen i siffror
* Ad recall: +17.0 Pts (mot verikalens benchmark på +6,1)
* Varumärkeskännedom: +10.6 Pts (mot +2.1)
* Consideration: +3.6 Pts (mot +0.7).

Vill du veta mer om hur du kan ta ditt företag framåt med hjälp av Facebook? Läs mer på Facebook For Business

Dela artikeln:

Artikeln var ett annonssamarbete


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.