Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Digitala pulsen på marknaden

Martin Edenström har jobbat som ledare och expert inom digital marknadsföring i snart två decennier och kommer att ge verktyg för transformationen som bloggare för Resumé.


Publicerad 16 Februari 2021

Enbart 18 procent av marknadsförarna har koll på egna Martech, miljoner att spara

Svenska marknadsavdelningars okunskap och vilka IT-stöd de äger, vad den Martech de satsat på egentligen kan göra och vad de verkligen behöver har lett till en ny ekonomi. Med processer och metodologier fokuserade på att rensa, planera och skapa ROI kring Martech-strategier och Stack’ar (grupper av system).

Två på varandra följande Gartner analyser visade senast 2020 att marknadsförare, inklusive de svenska, enbart använder 58% av egna Martech systemstödet. Enligt Chief Martech och Scott Brinker har det genomsnittliga företaget idag hela 91 martech system (!). Då är även alla mindre och mellanstora företag inräknade. Hans uppgifter kommer från två år gammal data i Mary Meekers Internet Trends. Gartner följde för några veckor sedan upp och berättar att bara 18% av hela 500 undersökta varumärken ansåg sig ha full kontroll över sin överfyllda Martech Stack.

Då är det dags att rensa upp rejält. Inom området har det 2021 dykt upp några nya processer och metodologier inom just detta. En av de första heter CabinetM Stack Management Methodology och den ska innehålla kunskap om 4500 system från 3600 tillverkare. Synkar man egna stacken tillräckligt bra ska det gå att spara upp till 20% av alla martechlicens- och driftskostnader, menar företaget. Andra fördelar som ska vara högaktuella första kvartalet 2021 ska vara att:

  • Ta kontroll över er Martech Stack
  • Bygg och visualisera er Stack
  • Kartlägg er Stack Architecture
  • Spåra all kontrakts- och leverantörsinformation
  • Spåra och justera era förmågor/skills
  • Samarbeta och rapportera
  • Hantera din teknikutvärderingsprocess (Technology Evaluation Process)

Marknadsförarna verkar ha dålig koll på alla SaaS och cloudtjänster de månatligen betalar för. Snarlikt den marknad som växt fram för aktörer som Minatjanster.se och Zlantar gällande privatpersoner och deras betalappar och subscriptions.

Dela blogginlägget:

Mer från Digitala pulsen på marknaden

Till bloggen >

Systembolaget släpper designkonceptet Ölstudion med popup-store och konverterande KPI:er

Det kan inte vara lätt att navigera svenskt monopol, vara icke-vinstdrivande, ständigt lyhörd och samtidigt hålla koll på all politiskt korrekthet för Systembolagets månghövdade, digitala inhouse-team. Speciellt inte då Bolaget...

19 Januari 2021

Nästa steg efter liveshopping? Fler aktiverar AR i egen e-handel, Amazon driver trenden

Det har varit mycket prat om liveshopping och Bambuser i år. Efter att jag skrev om potentialen med live shopping vid pandemins början i mars har inte färre än 30-talet...

24 November 2020

Så e-handelslevererar Budweiser kyld öl till 328 miljoner sportsugna amerikaner

En hel del av USAs 328 miljoner blåa och röda invånare har visat sig dricka öl. Gärna en lager och inte sällan med mycket låg kalori- och kolhydrathalt. Häromveckan höll...

17 November 2020