Veckans värvningar: Vi har bytt jobb i branschenKarriärsöndagResumé sammanfattar rörelserna i Kommunikationssverige 22-26 februari.
Hon 'outar' arbetsgivare på Instagram: ”Vill starta en diskussion om hur företag beter sig”Resumé insiktUnder namnet Kreatörsguiden delar Karin Idering mardrömshistorier från branschen på Instagram. Syftet är att göra företagen medvetna om de anonyma vittnesmålen, och att skapa långsiktig...
Sofie Grant: ”Storytelling är en så otrolig viktig del i att bygga bolag”Resumé insiktI Resumé Insikts Q&A berättar Sofie Grant om varför storytelling och strategi går hand i hand. Dessutom hyllar hon Clubhouse, som verkar fylla ett tomrum...
Sandra Lindholm-Wu: Tre exempel på hur retailers kan skapa tillväxt på ett hållbart sättResumé insiktRetailbranschen har drabbats hårt av coronapandemin. Resumé Insikts krönikör Sandra Lindholm-Wu beskriver tre olika typer av innovationer som retailers kan använda sig av för att...
Alexander Bard anser att reklamen är orsaken till cancelkulturen: "Politisering är varumärkenas sista desperata falsettskrik"Resumé insiktHan fick sparken från TV4-programmet Talang på grund av hur han uttryckte sig i sociala medier. Nu ger Alexander Bard sin bild av drivkrafterna bakom...
Tre varumärken lyfter riskerna med cancel culture: ”Farlig utveckling”Resumé insiktPaolos, Na-kd och Oatly har alla olika erfarenheter av att kritikstormar och uppmaningar till bojkotter riktats mot deras varumärken. I matvarumärket Paolos fall förintades företaget...
Så blev cancel culture ett fenomen – och så formar det en ny värld för varumärkenResumé insiktBåde varumärken och personer är i dag ett snedsteg från att inte längre vara ”inne i värmen”. Sociala medier har blivit till ett minfält, där...
Så många miljoner slussas från svenska byråerna till nätverkenResumé insiktUnder fjolåret har 150 miljoner kronor gått från svenska byråer till de största multinationella nätverken – bara i avgifter.
Veckans värvningar: Vi har bytt jobb i branschenKarriärsöndagResumé sammanfattar rörelserna i Kommunikationssverige 15-19 februari.
Marknadschefen gör tvärtom för att vinna mot Tesla: ”Att våga testa är en bristvara”HelgintervjuerHan leder arbetet med att etablera ett av Sveriges mest hajpade varumärken. Efter ett pandemiår där bolaget gasade och vann, men också tvingades återkalla bilar...
Friluftsmänniskan omdefinierad – slagläge för varumärken som vill göra skillnadTrendReklam i sina bästa stunder kan hjälpa till att förändra både beteenden och samhällsstrukturer. Den som verkar för ett mer inkluderande samhälle, och att hitta...
Johan Eidmann lämnar Bizkit Havas efter 20 år – nu riktar han kritik mot nätverksägandetResumé insiktKreativiteten dör. Anställda lämnar. Grundare fasar ur sig själva. Vad finns kvar? Ja, så här behöver det inte gå när en svensk byrå säljs till...
Den outnyttjade marknadsföringskanalen – så kan varumärken briljera med unboxing experienceResumé insiktPaketet i brevlådan kan utgöra den första kontakten med ditt varumärke – inte minst i coronatider. Att göra ett bra första intryck är alltså en...
Adam Fors: Vansinniga misstaget som leder till att annonsörer eldar upp sin budgetResumé insiktAdam Fors är tillträdande vd på North Alliance Sverige. I Resumé Insikts Q&A berättar han om de intressantaste kommunikationsprojekten, mest spännande trenderna och vilket vanligt...
40 marknadschefer: De är våra största utmaningar 2021 – och här är områdena där vi satsarResumé insiktVi har frågat de nominerade i Sveriges Bästa Marknadschefer om framtiden. Vad ligger de sömnlösa över 2021? Och vad är viktigast för varumärken under ett...
Mats Georgson: Så blir du tuff – mod för marknadsförare del 2Resumé insiktTänk mer och gör mindre – inte tvärtom. Det skriver Resumé Insikts krönikör Mats Georgson, som listar sex viktiga tankesätt som han menar kommer främja...
Veckans värvningar: Vi har bytt jobb i branschenKarriärsöndagResumé sammanfattar rörelserna i Kommunikationssverige 8-12 februari.
Anders Kempe: ”Företagsledare måste våga riskera något i sin kommunikation”HelgintervjuerSom grundare av JKL var Anders Kempe med och byggde upp den svenska pr-branschen. Sedan tre år är han tillbaka i Sverige och driver profiltäta...
Vinnare och förlorare – så går byrånätverken ekonomisktResumé insiktI samband med Resumé Insikts kartläggning av ägandet i den svenska byråbranschen presenterar vi en bild av hur nätverken gått ekonomiskt under de senaste åren.
Hur HBTQ-reklam kan stärka eller skada varumärket – detta måste man tänka påResumé insiktOm HBTQ-marknadsföring görs på rätt sätt kan det ha en positiv effekt på lönsamheten. Det skriver forskarna Martin Söndergaard och Erik Modig.
Silla Levin: Frågorna man bör ställa sig innan man trycker på publiceringsknappenResumé insiktI Resumé Insikts Q&A berättar Forsman & Bodenfors vd Silla Levin om var hon hittar inspiration i jobbet, vilka kommunikationsprojekt som är mest intressanta just...
Nätverkskartan 2021 – så ser ägandet ut för Sveriges byråerResumé insiktVem äger vilken byrå? Vilka har slagits ihop? Och hur går verksamheterna ekonomiskt? Resumé Insikt har lagt pussel och kan nu presentera en unik byråkarta...
Veckans värvningar: Vi har bytt jobb i branschenKarriärsöndagResumé sammanfattar rörelserna i Kommunikationssverige 1-5 februari.
Svenska duon gör succé i Silicon Valley – har byggt Snowflakes varumärkeHelgintervjuerTeknikbolaget Snowflake fick amerikanska börsen att jubla 2020. Bakom framgångarna står den svenska duon Denise Persson och Jenny Sagström, som varit med och byggt upp...
Kartläggning av tre branscher 2020: Så har medieinvesteringarna påverkat varumärketResumé insiktUnder 2020 var det stora medieinvesteringsskillnader inom telekom, bilar och dagligvaruhandeln. Men vad har det fått för effekt på varumärkena? Resumé har tittat närmre på...
Claes Pellvik om coronakommunikationen: ”Det mesta har varit taffligt och otydligt”Resumé insiktSveriges längst sittande marknadschef, Vings Claes Pellvik, kritiserar myndigheternas coronakommunikation i Resumé Insikts Q&A. Dessutom delar han med sig av lärdomarna från att ha tagit...
KPI-djungeln – här är allt du behöver veta för att maxa den kreativa effektenResumé insiktOm vi vet vilka affärsmål vi vill uppnå och hittat rätt nyckeltal att använda – vilka insatser krävs det då för att talen ska röra...
Mäta, mäta och mäta – så får marknadschefen vd:ns öraResumé insiktAlla typer av managers – oavsett om prefixet är content, SoMe, pr, CSR eller programmatic – plockar fram siffror som visar på just deras verksamhets...
Evelina Rönnung: Därför måste vi ifrågasätta grupparbete som norm – för kreativitetens skullResumé insiktVår nya religion stavas grupparbete. Det är kollektivet som är det viktiga på arbetsplatsen, inte individuella prestationer. Resumé Insikts nya krönikör Evelina Rönnung menar att...
Veckans värvningar: Vi har bytt jobb i branschenKarriärsöndagResumé sammanfattar rörelserna i Kommunikationssverige 25-29 januari.
Så skapade Carola Tiberg emotionell koppling till Netonnet och blev Sveriges bästa marknadschefHelgintervjuerAv de 150 marknadschefer som Resumé kontinuerligt följer har vi kommit fram till att Carola Tiberg på Netonnet var bäst i Sverige under 2020. Hon...