Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Resumé insikt

Adam Fors: Vansinniga misstaget som leder till att annonsörer eldar upp sin budget

Adam Fors: Vansinniga misstaget som leder till att annonsörer eldar upp sin budget

Adam Fors är tillträdande vd på North Alliance Sverige. I Resumé Insikts Q&A berättar han om de intressantaste kommunikationsprojekten, mest spännande trenderna och vilket vanligt misstag som leder till pengar i sjön för annonsörerna.

Publicerad: 16 Februari 2021, 14:17

Ämnen i artikeln:

Adam ForsThe North AllianceNoa

Adam Fors.

Foto: Press.

Nämn ett eller flera kommunikationsprojekt som du tycker är intressant just nu?
– Superbowl är ju precis avklarad och tycker att Anheuser-Busch take på ölreklam kändes både fräsch och fin. Intressant var också Reddits 5 sekundare lex GameStop-attacken mot Wallstreet. Går tvärtemot konstens alla regler. Uppfyller alla fel, förutom tajming. Men fick genomslag i alla fall.

Vilket kommunikationsprojekt eller kampanj har utrymme att utvecklas?
– Jag är picky – så svarar de allra flesta. Jag förvånas ibland över att man inte beaktar grundläggande principer för att skapa kommunikation som ger effekt. Precis som Warren Buffet har lyckats med sina enkla principer för hur man investerar med hög avkastning (hög, inte högst – då blir risk-reward profilen obalanserad) så finns det metoder även för marknadsföring. Se till att du alltid har tydliga konstanter i alla uttag, var relevant, krydda med originalitet och säkerställ att innehållet är anpassat för formatet. Sen finns det såklart ytterligare aspekter som man måste jobba med, där kreativitet är viktigast, men hygienfaktorerna måste vara på plats.

Trend inom kommunikation som är spännande just nu?
– Gläds av att det finns en stor insikt och förståelse bland företag i Sverige att kommunikation är helt avgörande för deras affär och tillväxt. Men för att lyckas krävs det ett friktionsfritt samarbete mellan marknad, it, affär och sälj. Där finns det fortfarande många interna hinder och barriärer på företagen som måste överkommas. Några få har lyckats och det krävs att man tar ett helhetsgrepp på hela kundresan och är öppen med vad man faktiskt kan själv och vad man behöver hjälp med. Det är viktigt att hitta samarbetspartners som förstår hela konsumentresan och kan hjälpa utan att suboptimera en enskild vertikal, och därmed företagets affär.

Insikter från kommunikationsprojekt som du gjort nyligen?
– Det är fullkomligt vansinnigt hur många annonsörer som eldar upp stora delar av sin budget genom att inte ha en tydlig avsändaridentitet. Det finns en enorm övertro på att människor har ett engagemang för ens varumärke och att all kommunikation konsumeras fokuserat. Tyvärr är det inte så. Att pengarna eldas upp är dessutom ett best case scenario – i många fall skänker man delar av pengen till värsta konkurrenten.

Fem sajter som ni hämtar information och inspiration från för ditt arbete?
– Oj, jag tror inte att det fungerar så att man hämtar inspiration från några få utvalda siter. Åtminstone inte för mig. Det är en kontinuerlig process som pågår konstant och beroende på tajming kan inspiration komma i princip från överallt.

Tre appar du inte kan leva utan?

1. ”Telefon”-appen. Det är underskattat vad man kan åstadkomma genom att lyfta luren och ha ett samtal.
2. Whatsapp. Om man vägrar ios så är den ett måste
3. Waze. Har tyvärr noll (0) lokalsinne

 

Yasmine Winberg

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.