Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Resumé insikt

Claes Pellvik om coronakommunikationen: ”Det mesta har varit taffligt och otydligt”

Claes Pellvik om coronakommunikationen: ”Det mesta har varit taffligt och otydligt”

Sveriges längst sittande marknadschef, Vings Claes Pellvik, kritiserar myndigheternas coronakommunikation i Resumé Insikts Q&A. Dessutom delar han med sig av lärdomarna från att ha tagit fram Vings nya varumärkesidentitet under kristid.

Publicerad: 3 Februari 2021, 12:41

Ämnen i artikeln:

Claes PellvikVingIca-StigVarumärkesbyggandeÅkestam HolstQ&ACoronaviruset

Claes Pellvik

Foto: Janerik Henriksson/TT

Intressant kommunikationsprojekt just nu?
– Jag tycker Polestar är ett intressant varumärke att följa och hur de bygger sitt varumärke på ett smart och nytt sätt, i en annars ganska traditionell och konservativ bransch. Annars så är ju Ica fortsatt skickliga med att hålla liv i sin reklamsåpa och nu senast med att bygga en hype kring Loa Falkmans efterträdare till Ica-Stig. 

Vilket kommunikationsprojekt eller kampanj har utrymme att utvecklas?
– Här kanske det är att slå in öppna dörrar, men den samlade myndighetskommunikation gällande covid-19 har stor utvecklingspotential. Allt från de första trevande råden som kom ut, till testbokningsappen Alltid öppet som brakade samman kort efter lansering, till MSB:s beramade sms-utskick. Det mesta har varit taffligt och otydligt, trist att man inte har tagit bra hjälp av folk som har goda erfarenheter att kommunicera tydligt i kris, till exempel Lottie Knutsson.

Trend inom kommunikation som är spännande just nu?
– Här måste jag säga inhouse, även om den inte är en så speciellt ny trend. Men med coronakrisen har vi fått omvärdera så många gamla sanningar, ställa om så snabbt, lära oss så mycket nytt och utveckla nya erbjudanden. Så då menar jag att det är fundamentalt att ha bra resurser inhouse som snabbt och agilt kan ta till vara på dom möjligheterna som bjuds, tillsammans med övriga funktioner i organisationen.

Insikter från kommunikationsprojekt som du gjort nyligen?
– Vi på Ving lanserade nyligen en ny varumärkesidentiet och en stor relanseringskampanj och den främsta insikten i det projektet är vikten av att ha riktigt fina medarbetare. För trots allt trassel som är just nu, distansarbete, coronarestriktioner etc, så hade alla medarbetare verkligen den rätta inställningen att tillsammans få jobbet gjort och dessutom på rekordkort tid., med hjälp från F&B Happy och Åkestam Holst. Ibland förstår jag själv inte att vi lyckades…

Fem sajter som du hämtar information och inspiration från för ditt arbete?
– Travelnews, håller inte alltid med i allt Viggo Cavling & Co skriver, men det är alltid högt tempo och dom är inte rädda för att väcka debatt. Måste sen säga Resumé, och Dagens Media, också högt tempo men också perspektiv och analys. Amerikanska reseindustrisajten Skift, bra analyser och ett internationellt perspektiv. Adage för att få inspiration av dom riktigt svulstiga amerikanska jättekampanjerna.

Tre appar du inte kan leva utan?
– Oj bara tre stycken… Men fitnessappen i min Apple Watch tittar jag mycket på för att hålla koll att jag klarar mina tränings- och rörelsemål, vill inte gå ner mig helt nu under coronan. New York Times, väl värt 80 kronor månaden, då får man direkt källan till det som mycket svensk media refererar till, plus att du också tillgång till bland annat en massa bra matrecept, tips på serier etc. Navigationsappen Waze, kör numera aldrig någonstans utan att ha Waze igång, har så många gånger fått alternativa rutter på grund av olyckor eller vägarbeten.

Bild 1/1  

 

Amanda Törner

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.