Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Resumé insikt

Så många miljoner slussas från svenska byråerna till nätverken

Så många miljoner slussas från svenska byråerna till nätverken

Under fjolåret har 150 miljoner kronor gått från svenska byråer till de största multinationella nätverken – bara i avgifter.

Publicerad: 23 Februari 2021, 09:04

Ämnen i artikeln:

ByrånätverkByråerThe North AllianceNoa

Miljoner slussas utanför Sveriges gränser.

Foto: Getty Images.

De största internationella nätverken har nästan 1 900 anställda i Sverige, sett till kommunikationsverksamheterna. De har också en genomsnittlig intäkt per anställd på 1,4 miljoner kronor. En ”management fee” på en schablonprocentsats om 5 procent plus övriga avgifter på 0,75 procent blir 150 miljoner kronor per år.

En management fee är en avgiftsmodell som den som driver byrå i ett internationellt nätverk är ålagd att betala. Skälet är att nätverken vill jämna ut resultat i olika länder och utnyttja stordriftsfördelar och avgiften ska också täcka huvudkontorets kostnader för bolagsledning, gemensamma funktioner eller särskild kompetens. Den betalas månadsvis och kan sedan justeras året därpå, beroende på byråns och nätverkets resultat och kostnader. Den syns alltså inte i bokslutet.

– Den osunda löneutvecklingen i branschen kan till stor del tillskrivas nätverken och deras förmåga att betala ut höga löner. Samtidigt är det ibland hög omsättning på cheferna som också erhåller olika fallskärmar när de köps ut, säger en källa till Resumé.

Enligt källan är det dålig insyn i vad pengarna egentligen går till.

– Skulle man ha fått internationella kunder från nätverket är det rimligt att man betalar en hög avgift. Men som nätverksbyrå i Sverige får man inte heller särskilt många kunder från internationellt håll, säger källan.

LÄS MER om nätverksbyråerna:

Nätverkskartan 2021 – så ser ägandet ut för Sveriges byråer 

Vinnare och förlorare – så går byrånätverken ekonomiskt 

Tre byråveteraner om framgångsrecepten och utmaningarna med nätverksägande 

■ Björn Ståhl: ”Bara positivt att jobba inom ett byrånätverk”

I den här artikeln har vi som sagt valt att räkna på en schablonprocentsats om 5,75 procent. Men enligt uppgifter har avgiften i vissa nätverk historiskt legat på så mycket som 12-14 procent av byråintäkten. Av denna avgift har ungefär hälften gått till nätverket och hälften till moderbolaget i koncernen.

Nätverken tar in avgifterna oavsett hur byrån går, därför kan en management fee vara den avgörande skillnaden mellan vinst och förlust. De stora nätverken har dessutom central kapitalförvaltning, så när en byrå går med förlust finns det inga reserver att ta av. Byrån får då oftast ett aktieägartillskott i utbyte mot löften om besparingar och hårdare jobb. Aktieägartillskottet bokförs som en höjd anskaffningskostnad för aktierna av moderbolaget. Om detta upprepas finns risken att värdet på dotterbolaget kan bli högt och måste skrivas ner. I Sverige kan ackumulerade underskott i bolagen kvittas bort mot vinster i goda tider och blir på så sätt bli en tillgång.

Modellen skiljer sig mot exempelvis The North Alliances avgiftsmodell. När vi pratade med nätverkets avgående vd Thomas Høgebøl för tre år sen, till en liknande artikel, sa han att han tyckte avgiften om 5,75 procent var alldeles för hög. Då betalade byråerna i Noa en avgift till nätverket om 1,7 procent på byråintäkt. Samtidigt kritiserades då den internationella modellen som ett sätt att undvika skatt. 

Det senare skriver Johan Eidmann, avgående nordisk vd på Bizkit Havas, under på:

– Ja, det håller jag med om. Alternativet är att pengarna skulle ha stannat i Sverige och här har vi 22-procentig företagsskatt.

Hur mycket betalade Bizkit till Havas?
– Jag kan inte säga det, men det är stora belopp som slussas månadsvis. 

H&H Group med byråer som Intellecta, Hallvarsson & Halvarson och Jung, är en byråkonstellation som liksom Noa, har en lägre avgift. Den ligger på cirka tre procent.

 

 

Yasmine Winberg

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.