Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Resumé insikt

Sandra Lindholm-Wu: Tre exempel på hur retailers kan skapa tillväxt på ett hållbart sätt

Sandra Lindholm-Wu: Tre exempel på hur retailers kan skapa tillväxt på ett hållbart sätt

Retailbranschen har drabbats hårt av coronapandemin. Resumé Insikts krönikör Sandra Lindholm-Wu beskriver tre olika typer av innovationer som retailers kan använda sig av för att skapa tillväxt på ett hållbart sätt.

Publicerad: 24 Februari 2021, 15:03

Ämnen i artikeln:

RetailE-handelHållbarhetAugmented reality

Sandra Lindholm-Wu.

Den här krönikan är den andra i en serie krönikor som handlar om hur företag kan skapa tillväxt post-pandemin. I min förra krönika påstod jag att innovation bör sättas på toppen av agendan då coronapandemin har förändrat status quo i de flesta branscher. Det har helt enkelt uppstått ett gyllene tillfälle att bli först med att fånga nya intäktsströmmar och positionera sig på marknaden. I denna krönika fokuserar jag på hur en hårt drabbad bransch, nämligen retail, kan jobba med innovation och tillväxt på ett hållbart sätt. 

För många är shopping synonymt med konsumtion och konsumtion har gått från att vara eftersträvansvärt till något nästan skamligt givet klimatförändringarna - och med all rätt! Bara modeindustrin i sig släpper ut 2.1 miljarder ton växthusgaser, vilket motsvarar 4 procent av det globala utsläppet och mer än vad Frankrike, Tyskland och Storbritannien släpper ut tillsammans. Baserat på de senaste årens utveckling så spås industrin inte bara missa Parisavtalets mål för 2030 utan till och med överstiga utsläppsmålet med det dubbla!  Detta kräver en omställning utan dess like. Som tur är finns det hopp, för precis som för alla företag så behöver retailers lyssna på sina kunder och konsumenter i dag värdesätter hållbarhet i allt högre grad, en utveckling som också har accelererats av coronapandemin. En global studie från 2020 genomförd av IBM visar att 6 av 10 personer är villiga att förändra sina köpvanor för att minska sin miljöpåverkan. 8 av 10 menar att hållbarhet är en viktig beslutsfaktor vid köp, och bland de som tycker att hållbarhet är en mycket viktig beslutsfaktor så kan majoriteten tänka sig att betala 35 procent mer för hållbara produkter och varumärken.  

Så hur kan retailers skapa tillväxt på ett hållbart sätt? Det positiva är att det finns fler sätt än att enbart erbjuda produkter gjorda av miljövänliga material. Dessutom är flera av dessa också förenade med minskade kostnader vilket bidrar till högre lönsamhet - något som också är mycket viktigt för retailers med pressade marginaler som till exempel sällanköpshandel. Som inspiration så beskriver jag här tre olika typer av innovationer som retailers kan använda sig av för att skapa tillväxt på ett hållbart sätt:

Bättre digitala köpupplevelser som minskar returer
Fria returer har resulterat i att svenskar skickar tillbaka flera miljoner varor som köps på nätet. Störst andel sker inom klädhandeln. Det de flesta inte känner till är att många returer skickas utomlands för att hanteras då det är billigare. Förutom att detta är ett stort miljöproblem så är det också ett lönsamhetsproblem. Till exempel ”pausade” Boozt flera tusen kunder som systematiskt returnerade onormala mängder kläder. Majoriteten som handlar på nätet vill ändå att det ska bli rätt första gången, men informationen man får online är dessvärre inte alltid tillräcklig. Till exempel är upplevelsen av storlek, textur och kvalitet i många fall undermåliga i jämförelse med upplevelsen i den fysiska handeln. Detta i kombination med att vi gärna impulshandlar online under så kallade ”mikro stunder” är ett bra recept för felköp. E-handeln borde därför öka servicegraden och ”ta med personalen online”, till exempel genom liveshopping eller livechat, något som också verkar kunna påverka konverteringen positivt. Produktpresentationer i AR och 3D är också teknologier som skapar en bättre köpupplevelse, starkare konvertering och troligtvis färre returer.  

Prenumerationer – produkter as a service:
Delningsekonomin och värdet i att använda men inte äga är som alla vet en växande trend. Och att flera personer kan ha nytta av en och samma produkt är också något som gynnar miljön. Dessutom kan företagen som hyr ut ta ett större ansvar för produktens miljöpåverkan under hela dess livslängd, inte bara fram till försäljning. Nu kan man utöver att kontrollera tillverkning och transport också förlänga dess livslängd och säkerställa att den blir fullt återvunnen. Några exempel på varumärken som satsar på prenumeration eller ”product as a service” är:

■ Houdini - uthyrning sedan 2012
■ Electrolux - hyr en robotdammsugare
■ Samsung - hyr från Galaxy S20 serien (bara i Tyskland än så länge) 

Recommerce – second hand för den digitala eran:
Second hand har funnits länge och i dag ser vi en trend där allt fler recommerce (resale commerce) butiker med ett mer nischat och välsorterat sortiment öppnas i privat regi. I USA växer recommerce retail 20 gånger snabbare än vanlig retail och Generation Z och Millenials är mycket mer benägna att köpa recommerce jämfört med den äldre målgruppen. Men det är få retailers som också säljer sina egna produkter second hand. Detta är inte så konstigt då den försäljningen kanibaliserar på nyförsäljningen som är den största (och i de flesta fallen enda) intäktskällan. Men i takt med att varumärken blir alltmer purpose-drivna och hållbara så blir recommerce alltmer attraktivt – syftet i dag är kanske mer varumärkesbyggande men i morgon kan det också kunna bli en intäktskälla att räkna med. 

Här kommer två exempel på varumärken som har implementerat recommerce som del av sin affärsmodell och kundlöfte:

■ Polarn och Pyret / PO.P Second hand – försäljning av second hand både online och i butik för PO.P+ medlemmar. Polarn och Pyret har som målsättning att 60 procent av ytterplaggen ska ärvas av minst 3 barn (i dag ligger nivån på 54 procent).
■ Norrgavel / Norrgavel Vintage – Norrgavel har aldrig varit för slit-och-släng och har en hemsida för sina kunder att sälja vidare sina Norrgavel-möbler
■ Utöver dessa tre olika typer av innovationer så finns det många fler sätt för retailers att skapa tillväxt på ett hållbart sätt. Jag ser fram emot att se flera inspirerande exempel och aktörer som vågar leda branschen framåt.

Sandra Lindholm-Wu

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.