Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Resumé insikt

Silla Levin: Frågorna man bör ställa sig innan man trycker på publiceringsknappen

Silla Levin: Frågorna man bör ställa sig innan man trycker på publiceringsknappen

I Resumé Insikts Q&A berättar Forsman & Bodenfors vd Silla Levin om var hon hittar inspiration i jobbet, vilka kommunikationsprojekt som är mest intressanta just nu och vad branschen kan bli bättre på.

Publicerad: 10 Februari 2021, 12:45

Ämnen i artikeln:

Silla LevinForsman & BodenforsResumé InsiktCoronavirusetBurger KingClubhouse

Silla Levin är vd på Forsman & Bodenfors. Nu svarar hon på Resumé Insikts Q&A.

Foto: Andreas Elgstrand.

Nämn ett eller flera kommunikationsprojekt som du tycker är intressant just nu?
– Ett projekt jag tycker är spännande i Covid-tider är Burger King som stöttat bönderna i Frankrike genom att köpa enorma mängder potatis som de sedan skänker bort till kunderna i sin drive-through. Det är intressant att se hur företag mer och mer visar att de vill ta ett samhällsansvar. Tittar man historiskt är det samma förändringsrörelse som staterna genomgick när de började ta ansvar för sina medborgare för längesedan. Nu är det företagen som är stora och i vissa fall har mer kraft än staterna och kliver fram. Bra och läskigt i en spännande röra. Var tar den rörelsen vägen?

– Det är också på sin plats att ta upp den filmtittande sjuksköterskan i fyren, för Göteborgs Filmfestival. Herrejösses vilken brak-PR-succé. Upplägget tickade alla boxar och fick massmedia att helt gå i spinn. Hatten av!

– Något annat är Clubhouse som alla pratar om. Otippat och kul att gammalt hederligt prat blivit hett. Ytterligare ett bevis på hur mycket flockdjur vi människor är och hur mycket vi saknar mänskligt häng när pandemin tvingat isär oss.

Vilket kommunikationsprojekt eller kampanj har utrymme att utvecklas?
– Svårt att peka på något, men tänk hur många försuttna chanser att få ut sitt budskap på grund av dålig och intetsägande kommunikation det finns. Så många kommuner, myndigheter, organisationer och liknande som sitter på fantastiska grejer som ingen tar del av.

– Förbättringspotential finns också hos all kommunikation som försöker vara snabb och bara hakar på en trend utan att ha koll. ”Har vi torrt på fötterna, är det trovärdigt att vi är en del av det här?” är frågor man bör ställa sig mer än en gång innan man trycker på knappen.

Trend inom kommunikation som är spännande just nu?
– Att trenden gått från att ”snacka” till att ”göra” de senaste åren älskar jag. Tycker det är oerhört upplyftande att det vi kommunikatörer ägnar våra dagar åt fått mer äkta substans. Var gränsen går för vad företag kan göra eller påverka i stort ska som sagt bli väldigt spännande att se framåt. Jag, som likt många andra känner en stor oro över klimatförändringarna, får en enorm kraft i den här trenden. De företag som genom handling visar att de vill vara en del av omställningen till ett hållbart samhälle är rätt ute, lyckas man dessutom få ut sitt budskap med hjälp av kraften i kreativ kommunikation så är man framtidens vinnare.

Insikter från kommunikationsprojekt som du gjort nyligen?
– Intressant är hur man kan vrida på kund/byrå processen när det kommer till arbetet. Att helt enkelt sluta ha presentationer och i stället ha ett fortgående arbetsflöde där man verkligen blir ett team som jobbar tillsammans. Förutom att det går snabbare och är roligare, så gör det underverk för det kreativa slutresultatet. Automatiskt sitter man i samma båt och paddlar tillsammans allt vad man kan åt precis samma håll.

Fem sajter som ni hämtar information och inspiration från för ditt arbete?
– Kan inte säga att jag har några speciella sajter direkt som jag alltid går till. Tänker att inspiration mer kommer till en, genom en random radda av input från alla möjliga håll. Dagstidningar, sociala kanaler, poddar och så vidare. Att ta in vad som händer i världen och runtomkring en, att se vad människor verkligen gör, lägga ihop de händelserna och lura på varför de sker är intressant och inspirerande. Vi människor är irrationella, känslomässiga, dumma och roliga flockdjur. I den nyfikenheten blir det en del Googlande för att följa tankespåren, så jag säger människor, tidningar och Google.

Tre appar du inte kan leva utan?
– Oerhört svårt, hur ska man bara kunna välja tre? Jag älskar mina appar och använder dem mycket. Hade aldrig hittat någonstans utan lokalsinne och Maps, eller mina barn för den delen utan Hitta. Och Instagram, och Uber, och SR Play … Och hur skulle jag veta exakt var det bästa längdskidföret finns just i dag utan Skidspår.se. Men om det handlar om det mest livsnödvändiga får det bli dessa tre:
- Anteckningar
-Mail
-BankID

 

Redaktionen

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.