Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Resumé insikt

Sofie Grant: ”Storytelling är en så otrolig viktig del i att bygga bolag”

Sofie Grant: ”Storytelling är en så otrolig viktig del i att bygga bolag”

I Resumé Insikts Q&A berättar Sofie Grant om varför storytelling och strategi går hand i hand. Dessutom hyllar hon Clubhouse, som verkar fylla ett tomrum som vi inte visste fanns.

Publicerad: 24 Februari 2021, 15:15

Ämnen i artikeln:

Q&ASofie GrantSpotifyClubhouseNorrsken

Sofie Grant driver egna bolaget Emerge & Co sedan hon lämnade Spotify 2019.

Foto: Janne Næss

Nämn ett eller flera kommunikationsprojekt som du tycker är intressant just nu?
– Det har varit ett tungt år, för väldigt många. Det finns stora förväntningar på varumärken att agera på ett sätt som är bra för samhället och världen samt att sprida hopp inför framtiden. Norrsken Foundation är verkligen en inspiration i hur de arbetar med att driva förändring och bygga vidare på ett community som sträcker sig långt ut i samhället. Det är ett varumärke som påverkar många nu, men som jag är säker på kommer att ta ännu mer plats som en viktig samhällsaktör framöver. 

Vilket kommunikationsprojekt eller kampanj har utrymme att utvecklas?
– Generellt sätt finns det mycket som kan utvecklas. Många fokuserar kommunikation kring produktlanseringar eller konkreta nyheter. För mig är kommunikation något väldigt grundläggande, som genomsyrar allt man gör och hur man agerar -- det är strategi. Det handlar om vision, mission och hur man agerar utifrån ett samhällsperspektiv. Att bara fokusera på en produkt är ett alldeles för snävt sätt att se på kommunikationens kraft. 

Trend inom kommunikation som är spännande just nu?
– Clubhouse, Clubhouse och Clubhouse. Appen verkar fylla ett tomrum som vi inte visste fanns helt enkelt. Det finns en väldig potential i att föra en öppen dialog med sitt community. Från ett storytelling-perspektiv finns det stor möjlighet i att ge sig in i dagsaktuella samtal samt att bjuda in till att ge mer djupgående kontext kring det man vill förmedla. Här finns det också utrymme för röster och samtal som inte får utrymme i etablerade medier. 

Insikter från kommunikationsprojekt som du gjort nyligen?
– Jag jobbar mycket med entreprenörer och uppstartsbolag. Det är verkligen slående hur annorlunda man ser på kommunikation nu, storytelling är en så otrolig viktig del i att bygga bolag. Har man en stark berättelse om varför man existerar och hur man vill förändra världen, då har man en stark strategi -- eller tvärtom. Förmedlar man sin vision på rätt sätt kommer man i det långa loppet att attrahera och behålla talang, få rätt typ kunder och investerare -- det innebär att man har en bättre chans att lyckas. Storytelling och strategi går hand i hand. 

Fem sajter som du hämtar information och inspiration från för ditt arbete?
– Fast Company, a16z (podcast), Sifted, Masters of Scale with Reid Hoffman (podcast) -- och Resumé så klart!   

Tre appar du inte kan leva utan?
■ What's App
■ Spotify
■ Clubhouse

Läs fler Q&A:s här. 

Amanda Törner

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.