Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Affärer

Global digitalbyrå köper Radon: ”Kommer in i sammanhang som inte varit möjliga annars”

Publicerad: 23 Februari 2021, 14:37

Therese Walter, Business Unit Director på Valtech, Mattias Malmer, European Marketing Director på Valtech och Sofia Kocken, VD på Radon Creative.

Radon Creative köps upp och blir ny kreativ hub inom den globala digitalbyrån Valtech. Affären gör att den kreativa byrån kan verka på en internationell arena med fler delar av kundupplevelsen samtidigt som Valtech får kommunikationsspets som kan engagera konsumenten.


Ämnen i artikeln:

House of Radon

Radon Creative grundades 2006 och beskriver sig i dag som en kreativ hybridbyrå. På senare år har de bland annat uppmärksammats för kampanjen ”Dear Condom” för RFSU som gett guldägg, utmärkelser i Eurobest, Sabre Awards och nu senast i 100-wattaren.

Nu blir byrån med 50 medarbetare i Stockholm kreativ spjutspets inom Valtech. En global digital konsultjätte med 3500 medarbetare, på fem kontinenter med 45 kontor i 17 länder. Vad erbjuder Radon? I likhet med flera affärer i samma riktning på senare år ser konsultbolag – vare sig det gäller plattform, affärsutveckling, management eller digital transformation – ett ökat behov av kreativ spets. 

Byrån, som tagit stora kliv under de senaste åren och ökade omsättningen med 47 procent mellan 2018 och 2019, har blivit approcherade av flera olika typer av spelare genom åren. Enligt Radons vd Sofia Kocken har förfrågningarna blivit fler på senare år. 

– För oss har den avgörande frågan alltid varit: kommer det här att göra oss bättre? När vi tidigare har utvärderat möjligheterna har svaret alltid blivit nej. Nu upplever vi faktiskt att den här affären gör att vi kommer in sammanhang som inte hade varit möjliga annars. Nu har vi chansen att bredda vårt kreativa universum.

Det Radons vd syftar på är möjligheten att jobba med flera delar av kundupplevelsen vid sidan av kommunikation och i en högre utsträckning verka på en global arena. Den första kontakten mellan parterna togs i höstas.

– Vår förståelse för varumärke och kommunikation kompletterar deras kapacitet inom plattformar och kundupplevelser. Vi har länge arbetat med internationella uppdragsgivare och har 11 olika nationaliteter på Radon sedan tidigare. Men vi sitter bara i Stockholm vilket begränsar oss i hur vi kan utvecklas och växa.

– Att vi tidigare inte haft samma globala närvaro och muskler har varit ett hinder för oss, men det är svårt att sia om hur vår fortsatta resa skulle kunna sett ut utan Valtech. Det jag vet är att det kommer att finnas fler möjligheter i den här kontexten. Valtech och Radon delar värderingar, ambition samt synen på varumärkesbyggande och digitala upplevelser. Vi har även samsyn kring vilken gemensam kultur vi vill bygga.

Vad innebär den kulturen?
– Vi vill vara en verksamhet som främst definieras av talang och dit talang vill söka sig. 

Har medarbetarna blivit involverade i processen?
– Framför allt har det här varit en fråga för ledningsgruppen och partners.

Valtech har historiskt sett växt organiskt. Men den senaste tiden har bolaget gjort flera förvärv. Bland annat i Mexiko, Schweiz och Danmark. Sofia Kocken vill inte kommentera hur många bolag Radon har träffat under processen. Samtliga av Radons befintliga partners kommer att återinvestera i Valtech-aktier. 

Valtech utvecklar digitala upplevelser, Radon ska skapa engagemang och kreativ kommunikation. Än så länge har Radon och Valtech inte börjat jobba med några gemensamma uppdragsgivare.

– Visionen för oss är att få jobba med en spelplan som är större än kommunikation. Att bredda oss, men samtidigt behålla vår spets. Att jobba från plattform och tjänst till varumärke.

Mattias Malmer är europeisk marknadschef på Valtech.

– Vi har sett ett behov av att stärka vårt erbjudande inom kreativitet och kommunikation och där är Radon Creative väldigt starka. Vi är övertygade om att framtiden ligger i att kombinera tech, data och kreativitet för att skapa affärsvärde och innovera i en digital värld, och tillsammans med Radon kommer vi att kunna leverera den helheten. Med Valtechs erfarenhet inom teknik, data och kundupplevelse och Radons erfarenhet inom strategisk kommunikation, kreativitet och varumärkesexpertis kommer vi tillsammans kunna möta våra kunders utmaningar på en helt ny nivå samt öka affärsvärdet ytterligare för våra kunder, säger han till Resumé.

Sammangåendet med Radon Creative beskrivs som strategiskt viktigt för Valtech globalt. Planen är att Radon Creative ska bli en kreativ spets i organisationen och samarbeta med Valtech-kontor över hela världen där byrån ingår i en helhetslösning för att hantera kunders ”allt mer komplexa” utmaningar.

– Vi har letat efter varumärkespets det senaste året och skälet till det är att vi dels ser en ökad efterfrågan och behov från existerande kunder men också i nya förfrågningar. Detta är en global satsning som vi gör, där vi ser att vi genom att kombinera vår erfarenhet inom digital affärstransformation med kreativ kommunikation kan ta vårt erbjudande till nästa nivå, säger Mattias Malmer.

Har du några tips till byråledare som vill få till den här typen av samgående, vad krävs?
– Många uppköp och samgåenden handlar främst om att bli större, och min upplevelse är att det ofta inte är tillräckligt. Man måste hitta det som gör båda parter bättre och vad kunderna vinner på samgåendet.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

House of Radon

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.