Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

PR

3050 nyhetsartiklar och extrem räckvidd – så byggde filmfestivalen pr

Publicerad: 11 Februari 2021, 14:03

Karl Svedung är marknadschef på Göteborg filmfestival.

Foto: Press

Kampanjen ”The Isolated Cinema” mejslades fram för att slå igenom i internationella medier. 3050 artiklar senare, bland annat i NY Times och CNN, kan Göteborgs filmfestival konstatera att målet är nått med råge. Men vad har uppmärksamheten lett till egentligen?


Ämnen i artikeln:

Göteborg International Film Festival

När akutsjuksköterskan Lisa Enroth, efter att ha blivit utvald bland 12 000 ansökningar, till slut gick i land vid fyren Pater Noster fanns både tv-bolaget Al Jazeera och den anrika tidningsjätten New York Times på plats för att dokumentera. Det ledde bland annat till en artikel som publicerades på förstasidan på dagstidningens kulturdel. 

Resan till den vinpinade fyren var en del av kampanjen ”The Isolated Cinema”, för 2021:s upplaga av Göteborgs filmfestival. Under sju dagar fick en person möjlighet att vara helt ensam på ön ute i havet, för att bara se kvalitetsfilm och sedan videoblogga om det hela. 

3050 artiklar senare kan Göteborg Filmfestival konstatera att årets kampanj blivit den mest framgångsrika hittills. Enligt statistik från analysföretaget Meltwater, som man anlitat för att mäta pr-effekten, ökade reachen till 8,5 miljarder jämfört med 1,43 miljarder föregående år. 

Det är knappast en slump. 

– Det här är tredje året som vi gör det vi internt kallar för unlimited, som i praktiken ska vara en biografupplevelse utan begränsningar. Beslutet om att sätta fokus på den unika filmupplevelsen är en följd av att vi måste stå emot konkurrensen från streamingtjänsterna, säger Göteborgs filmfestivals marknadschef Karl Svedung, och tillägger att även filmfestivalen äger sin egna streamingplattform med namnet Draken film. 

Varje år följer festivalen ett tema som ska spegla ett ämne i samtiden. Det första året föddes kampanjen ”The World's Most Claustrophobic Cinema” ur temat apokalyps, där besökare kunde se filmen Aniara liggandes i en kista. Det följdes upp med kampanjen ”Gynecological Cinema Chair” och temat feminism, där konstnären Anna Odell bjöd in makthavande män till ett samtal om jämställdhet. Alla kampanjer har tagits fram med reklambyrån Stendahls. 

– Den brief vi lämnat till Stendahls har en tydlig målsättning: att skapa uppmärksamhet i internationella mediier för att på så vis öka kännedom om festivalen, och stärka varumärket internationellt. Lyckas vi med det blir det lättare att få hålla i större premiärer. 

Årets tema, sociala distanser, är föga förvånande format av coronapandemin och diskussionerna har snarare hamnat om vart man ska placera personen på ett smittsäkert sätt, än hur. Ett av alternativen som dök upp var att låta en person se på film på Scandinavium, ensam bland arenans 12 000 sittplatser. 

– Men vi ställdes också frågan om vad som är rimligast för en tidning som New York Times att plocka upp. Alla städer har en arena. Då kanske den här exotiska platsen mitt ute i havet är mer unik. 

I slutändan har besökare även kunnat besöka Scandinavium och biograf Draken, en åt gången. Men det är vid just ön som fokus har legat när media har bevakat kampanjen. Bland annat CNN, The Hollywood Reporter, Variety, Lonely Planet, Fox News, The Telegraph och People har fångat upp den i sin bevakning. 

De många artiklarna i medierna är ett resultat av ett tätt samarbete med två byråer.

– Vi har engagerat press och marknadsavdelningen på Göteborg filmfestival. Sen har vi haft daglig kontakt med Stendahls, som jobbat med pr och pressbearbetning. Vi har även tagit hjälp av Manifest PR sedan i höstas. Vi har delat upp mediebearbetningslistor, bockat av olika kategorier för vad vi vill uppnå och bestämt strategier för hur vi ska nå dit. Det har pågått från december fram tills nu. 

Men trots den enorma pr-effekten har inte intäkterna ökat till festivalen. Programmet har visserligen anpassats efter coronapandemin, så en rak jämförelse är inte möjlig. 

Vanligtvis säljs biljetter till enskilda visningar på plats. I år har det istället gått att köpa ett digitalt 11-dagarspass för strax under 300 kronor. Till följd av rättighetsbegränsningar har det enbart gått att köpa filmpasset i Sverige.

De svenska besökarna har dock ökat, från 30 000 förra året till 40 000 unika besökare i år. Den digitala flytten har även fått antal filmbesök att öka med 107 procent jämfört med föregående år, till 300 000 visningar. Karl Svedung hoppas på att det ökade intresset kommer att leda till att fler besökare utanför Göteborg kommer att hitta till festivalen även när den återgått till sin ursprungliga form. 

Hur ska ni ta tillvara på uppmärksamheten som ni fått?
– Vi har arbetat hårt med att bearbeta medier och underhålla relationen till de nya kontakter vi fått, och erbjudit uppföljande intervjuer. Nu har vi inga planer på att aktivera oss ytterligare kring ”The Isolated Cinema”. Men vi har redan gått till ritbordet för att prata om nästa års unika filmupplevelse. Först ska vi bara sätta temat. Sen arbetar vi så klart med att sammanställa dokumentation kring projektet. Vi hoppas även att uppmärksamheten kring festivalen ska få fler att hitta till vår streamingplattform. 

'Behind the scenes' från inspelningen till kampanjvideon.

Foto: Press

Lisa Enroth lämnade ön den 6:e februari.

Foto: Erik Nissen Johanssen

Pr-effekten ökar

2021 (från 4 jan till 10 februari)

Reach: 8,5 miljarder

Antal artiklar: 3050

Antal länder: 70

Annonsvärde: 679,87 miljoner sek

 

2020

Reach: 1,43 miljarder

Antal artiklar: 1009

Antal länder: 29

Annonsvärde: 122 miljoner sek

 

2019

Reach: 2,3 miljarder

Antal artiklar: 787

 

2018

Reach: 890 miljoner

Antal artiklar: 415

 

2017

Reach: 490 miljoner

Antal artiklar: 311

Källa: Meltwater

 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.