Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Tävling

McDonald's lyfter fram styrkan i att vara störst – belönas med 100-wattare

Publicerad: 10 Februari 2021, 14:22

McDonald's vänder sin storlek till fördel i konceptet ”Stora nog att göra skillnad”, som de nu prisas för i kategorin Konsument Multi.


Ämnen i artikeln:

McDonaldsNord DDB

Att McDonald's omfamnar sin position som Sveriges största snabbmatskedja är inget nytt. Det har gjorts i flera tidigare kampanjer, som ”Kalla oss galna” och ”Göra Donken”, liksom i varumärkeskampanjen ”Stora nog att göra skillnad” som lanserades 2018. 

Medan storleken ibland kan sakta ner utvecklingen – McDonald's lanserade till exempel sin första veganska burgare drygt två år efter att konkurrenten Max gjort det – lyfter man här fram fördelarna med storleken. I kampanjen berättar de hur satsningen på böcker i Happy Meal gjort dem till Sveriges största läsfrämjare, hur laddningsstolparna vid deras restauranger gjort dem till Sveriges största kedja för laddning av elbilar och om rollen som en av Sveriges största ungdomsarbetsgivare. 

Att lyfta fram kraften i att förändra på stor skala har varit ett lyckat koncept, som även kommunicerats under 2019 och 2020.  Det är för detta som McDonald's, tillsammans med Nord DDB, nu prisas med en 100-wattare i kategorin Konsument Multi. I kategorin, som berör kommunikation riktad till konsumenter, tävlar bidrag som har enheter och kanaler som samverkat integrerat i en kampanj.

Motivering:

”När marknadsledaren utmanas från flera olika håll så visar man mod och väljer att vända det som är en nackdel, storleken, till sin fördel. När konceptet sedan kombinerar storlek med det lokala, det emotionella och det kulturellt relevanta blir det som en ”tonartshöjning” för varumärket och affären.”

Övriga vinnare i kategorin Konsument Multi: 

75 watt – ”The No Show Room”, Volkswagen, NORD DDB Stockholm
50 watt – ”Djuränklingar”, Fonus , New Normal

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

McDonaldsNord DDB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.