Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Tävling
Publicerad: 10 Februari 2021, 13:52
Energibolaget prisas för sin hållbarhetskommunikation mot unga européer.
För tre år sedan tog Vattenfall fram rapporten ”Kids worries”, en kvantitativ undersökning för att kartlägga över 1000 svenska barn och tonåringars oro inför klimatförändringarna. Studien visade att 58 procent av de tillfrågade upplever en rädsla inför klimatförändringarna, en oro som var extra stark bland tonåringar.
De kommande åren kom Nord DDB att på olika sätt, med utgångspunkt i insikterna från studien, att ta fram hållbarhetskommunikation för Vattenfall på europeisk nivå. Bland annat genom filmen ”What's happening – A story of progress”.
Nu vinner ”Kids Worries” i internationellt med motiveringen:
”Hur förflyttar man enhetligt ett varumärke tvärs olika länder med helt olika utgångslägen? Genom en stark insikt, tydlig strategi och imponerande uthållighet har ni visat juryn och kommande generationer hur det ska gå till. De tydliga målen och den kliniska leveransen har imponerat stort på juryn!”
Övriga vinnare i kategorin internationellt:
75 watt – Moldy Whooper, Burger King, Ingo
50 watt – Heartbeats 4 Sneakers, Klarna (inhouse)