Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Varumärke

Designern slår tillbaka efter statsheraldikerns sågning: "Konstigt att kritisera en hel bransch"

Publicerad: 15 Februari 2021, 13:36

Joakim Jerring ledde det kreativa arbetet med att ta fram Folkhälsomyndighetens logotyp 2013.

Foto: Privat/TT

Joakim Jerring ledde det kreativa arbetet i framtagandet av Folkhälsomyndighetens logotyp 2013. Nu ger han svar till statsheraldikern Henrik Klackenbergs kritik om att logotypen inte skulle vara värdig – och frågar sig vem han är att utvärdera designbyråernas kompetens.


Ämnen i artikeln:

RewirLogotypFolkhälsomyndigheten

Folkhälsomyndighetens logotyp är ovärdig en statlig myndighet. Det menar statsheraldiker Henrik Klackenberg, vilket framkommit i en intervju med Nyhetsbyrån Siren under förra veckan.

Kritiken framkom efter att en mejlkonversation mellan statsheraldikern och Folkhälsomyndigheten offentliggjorts. Loggan, av somliga beskriven som ”mattpiskan” eller ”våfflan”, togs fram 2013 av designbyrån Rewir i samband med att myndigheten startades året därpå. 

Läs mer: Statsheraldikern kritiserar FHM:s logga: ”Inte värdig en statlig myndighet” 

Logotypens snirkliga hjärtan representerar myndighetens fokus på hälsa, och de tre myndigheterna som slagits samman. 

– Det var grunden, samt att gå mot ett mer modernt uttryck. Det är alltid en utmaning att hitta balansen mellan att den tydliga myndighetsframtoningen, och att vara öppen och samtida. I en tid då många medborgare ställer högre krav på dialog kan man tycka att den gamla vägen med heraldiska vapen är lite förlegad eftersom den skapar distans mellan stat och medborgare. I fallet med Folkhälsomyndigheten var det tydligt att de ville gå den andra vägen, säger Joakim Jerring

2013 var han creative director och designstrateg på Rewir, och ledde det kreativa arbetet med Folkhälsomyndigheten som även omfattade att ta fram varumärkesplattform, designstrategi och tonalitet. 

Folkhälsomyndighetens logotyp.

Foto: Press

Idag driver han en egen konsultverksamhet med fokus på designstrategier och varumärkesidentiteter. 

Han har 25 års erfarenhet av branschen, och har även varit med och tagit fram Ikeas nya logga, SEB:s och Skanskas. Bland statliga myndigheter har han utöver arbetet med Folkhälsomyndigheten även varit med och ritat Trafikverkets, Tillväxtverket och Universitet- och högskolerådets logotyper. 

Även i arbetet med Trafikverket, där den kungliga kronan också syns, blev det diskussioner innan den slutliga logotypen antogs. 

– Statsheraldikern har ett sätt att se på det, vi ett annat. Vi tycker att man måste kunna modernisera. Idag finns det inget regelverk för hur myndigheter får eller måste använda kronan. Det kanske vore bra att ha det i så fall. 

Hur ser du statsheraldikerns kritik om att logotypen är ovärdig en statlig myndighet?
– Det känns lite lågt. Jag har också svårt att se varför han inte skulle tycka att den är värdig. Det är en visuell identitet som är väl anpassad efter och fyller syftet. 

I intervjun med Nyhetsbyrån Siren säger även statsheraldikern Henrik Klackenberg att myndigheter kan få den här typen av arbete gjort genom att använda sig av statlig personal. Detta efter att ha sagt att många designbyråer saknar kompetens att utföra jobb åt statliga myndigheter. Joakim Jerring håller inte med om den kritiken. 

– Det känns väldigt konstigt att kritisera en hel bransch så som han gör när han säger att designbyråer inte har kompetens. Jag vet inte vad hans kompetens består i, när han utvärderar byråernas arbete. Många designers har fyra års utbildning i ryggen. Dessutom är det alltid uppdragsgivaren som beslutar om att anta logotyperna. I vårt fall var det generaldirektör Johan Carlson. 

– Svenska designbyråer håller extremt hög klass, och det finns otroligt många duktiga designers där ute. För att ta fram en logotyp måste man förstå hela processen. Det är den sista delen av att bygga ett varumärke. 

Hur tycker du att loggan har stått sig under pandemin?
– Jag tycker att den har hållit sig bra. I början blev jag lite förvånad, den har ju exponerats i varje nyhetssändning varje dag. Det är nog ingen som inte skulle känna igen den idag. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.