Amerikanska annonsörerna som ökat mest under pandeminReklamData från Google Ads visar vilka annonsörer som gasat och vilka som bromsat under pandemin, marknadschefer anser att marknadsföring är viktigare än någonsin och Instagram...
Pr-byråerna om förkortad och digital Almedalsvecka ”Gamla Almedalen kommer aldrig att komma tillbaka”Sponsring/EventAlmedalsveckan 2021 blir helt digital och bara fyra dagar lång. Även när pandemin är över kommer veckan bli kortare än tidigare.
Kvinna tog halstablett för att fortsätta jobba – reklamen fälls av ROReklamCoronapandemin kastar ett nytt ljus på en reklam för halstabletten Strefen. Nu fälls den av Reklamombudsmannen – och annonsören drar tillbaka filmen.
Lovade att det inte var en reklamkampanj – RO fäller annons med Anders BaggeReklamDen redaktionella puffen med Anders Bagge under texten ”Det här är ingen reklamkampanj” räknas visst som reklam. Det slår Reklamombudsmannens opinionsnämnd fast, och fäller reklamen...
Nytt familjekoncept ska visa Synoptiks plats i vardagenKampanjI Synoptiks långsiktiga reklamsatsning kommer tittarna få följa en optikerfamiljs liv och leverne. Konceptet är framtaget av Volt.
Sellpy kritiseras för sexism – annonsen frias av oenig nämndReklamReklamombudsmannens Opinionsnämnd var oenig kring huruvida secondhandföretaget Sellpys annons är sexistisk. När ordföranden hade sagt sitt friades annonsen.
De vill få varumärken att samarbeta med 'petfluencers': ”Förvånade över hur bra det gått”Sociala medierPetit Banana PR vill få varumärken att satsa på så kallade petfluencers i sin marknadsföring. Och svenska varumärken är villiga att betala – byrån går...
Komm:s vaccinkampanj misstänks låta kändisar gå före i kön: ”Absurt påstående”KampanjFredrik Wikingsson uppgav att han erbjudits vaccin i förtid för att delta i en informationskampanj om just vaccineringen. Nu menar Komm:s ordförande Helena Westin att...
Sveriges Radio ska bygga varumärke – lyfter fram ljudupplevelsenKampanjKampanjen är inledningen på en långsiktig kommunikationssatsning.
ATG ny huvudsponsor för Svensk HandbollSponsring/EventEfter att Svenska Spel tagit över sponsringen av SOK från ATG går avtalen inom handbollen motsatt väg.
Notar lanserar ”När livet händer” – kände inte till Ikeas hyllade konceptReklamEfter Ikeas prisbelönta reklamkoncept ”Där livet händer” släpper mäklarfirman Notar en kampanj under parollen ”När livet händer”. ”Vi ville få fram en positiv känsla kring...
Intersport hyllar gemensam träning – på smittsäkert avståndKampanjNya shoppingvanor vittnar om att många har lagt om sin träning under pandemin. Det tar Intersport nu fasta på i den nya globala kampanjen ”You...
Kampanj med eget soundtrack ska visa den ordlösa upplevlsen av att dricka en Coca-ColaKampanjWieden+Kennedy har tagit fram kampanjen ”Open That Coca-Cola” som ordlösa ska lyfta upplevelsen av att dricka en Coca-Cola. Kampanjen stöds av en helt ny låt...
Jeep drog tillbaka reklamfilm med Springsteen – nu är den här igenReklamEfter att Bruce Springsteen mött avtal med åklagaren släpper Jeep återigen upp sin reklam, så många miljoner fick Bianca Ingrosso för Caia och ny dataläcka...
Kronfågel gör stor kampanj för att få barn i rörelseKampanjKronfågel lanserar initiativet ”Rätt till rörelse med en rikstäckande reklam- och butikskampanj där varumärket delar ut minst en miljon kronor till barn- och ungdomsidrotten.
Reebok vänder på reklamklyschor – uppmanar influencers att vara helt ärliga om tightsenKampanjNär Reebok lanserar Lux Tights väljer de att vara transparenta med vilka produktfördelar tightsen faktiskt inte har. M&C Saatchis kampanj hyllar kvinnor som svettas i...
Järvaveckan görs om till digital livesändning: ”Kommer stärka vår ställning”Sponsring/EventPr-byrån Prime, Gullers Grupp och Delta Studios är alla med när årets Järvavecka stöps om i digital form.
Peter Stormare och Kristofer Hivju sjunger opera från utsiktstorn i Bauhaus nya filmKampanjI Bauhaus nya reklamfilm ansluter norske Game of Thrones-stjärnan Kristofer Hivju. Han och Peter Stormare bygger varsitt utkikstorn där de kan kommunicera med varandra över...
Vill höja nivån på Clubhouse – Norrsken öppnar studioSociala medierMed en egen studio för ändamålet vill Gigstr och Norrsken höja samtalskvalitén på den snabbt växande appen Clubhouse.
Ikeas guide hjälper kunder att montera ner sina möbler – ska förlänga produkternas livKampanjIkeas nya guide hjälper kunderna att demontera sina möbler. Den senaste i raden av exempel på hållbarhetsarbete från möbeljätten de senaste åren.
Pripps Blå släpper ny öl med retroinspirerad kampanjKampanjMed en fot i samtiden och en fot i historien lanserar Pripps Blå nu sin första alkoholfria öl. Bakom den retroinspirerade kampanjen står WDW Creative.
Paows reklam för ”Barbie”-näsa fälls av ROSociala medierTrots att reklaminlägget för en turkisk skönhetsklinik var märkt som ett samarbete fälls Paulina ”Paow” Danielsson för smygreklam av Reklamombudsmannen.
Advokaten guidar: Fem fallgropar varumärken bör undvika vid influencer marketingSociala medierInfluencer marketing-industrin är fortfarande oreglerad på olika håll, och varumärken som arbetar på flera marknader samtidigt riskerar att trampa snett. Det vill advokatbyrån DLA Piper...
Hummingbirds bygger vidare på Kesos reklamkonceptKampanjKonceptet ”Keso, gör det lite lättare” är ett av Arlas mest lyckade. Nu släpps en ny kampanj signerad Hummingbirds The Hybrid Agency.
Ny bank satsar på Skandinavien – lanserar med triangeldramaKampanjBakom kampanjen ligger Åkestam Holst som tillsammans med Pine och Filip Nilsson gick från brief till lansering på sex veckor.
Energibolaget spelar hjälterollen i berättelsen om StockholmsvinternKampanjStockholm Exergi upplyser om sin roll i vardagen genom att påminna om hur skönt det är att komma hem efter att ha varit ute i...
Huski Chocolate blir Hammarbys nya huvudsponsorSponsring/EventSvenska Huski Chocolate har på nio år blivit ett internationellt bolag som har satsat på sponsring i Formel-1 och den brittiska fotbollen. Nu tecknar varumärket...
Kan tvingas sluta jämföra Oatly med mjölk – frågar konsumenterna om de är dummaKampanjOatly lanserar sin första europeiska kampanj med budskapet ‘Are You Stupid?’ som ett svar på Europaparlamentets tilläggsförslag 171, som bland annat innebär begränsningar i marknadsföringen.
RO fäller läkemedelsjätte och matthandlare för coronareklamReklamGlaxoSmithKline hade dragit tillbaka sin kampanj för Alvedon då den inte fungerade med FHM:s covid-19-råd, men reklamen råkade ända sändas och nu fälls läkemedelsjätten. RO...
Löfbergs presenterar nytt koncept – vill locka kunder i storstädernaKampanjGemenskap kärnan i nya konceptet.
Unionen lyfter fram förtroendevaldas betydelse i vardagen på arbetsplatsenKampanjI en ny reklamkampanj från Unionen vill fackförbundet visa att svaren på frågor om arbetslivet finns närmare än många kanske tror.