Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Kampanj

Komm:s vaccinkampanj misstänks låta kändisar gå före i kön: ”Absurt påstående”

Publicerad: 26 Februari 2021, 10:48

Foto: Pressbild / Erik Simander/TT

Fredrik Wikingsson uppgav att han erbjudits vaccin i förtid för att delta i en informationskampanj om just vaccineringen. Nu menar Komm:s ordförande Helena Westin att det hela rör sig om ett missförstånd.


Ämnen i artikeln:

Sveriges KommunikationsbyråerKOMMHelena WestinFredrik Wikingsson

I gårdagens avsnitt av Filip & Fredriks podcast berättade Fredrik Wikingsson att han nyligen blev kontaktad för att medverka i en informationskampanj för vaccinering. Enligt Wikingsson berättade personen som kontaktade honom att ett gäng kändisar skulle filmas när de vaccinerades för att visa att det ”inte var så farligt.” Han tackade dock nej till medverkan.

– Då säger jag ”men var det inte det kungen gjorde precis och fick supermycket skit? Vad är det här?”. Jag säger direkt att det här går ju inte såklart, säger han i podcasten och fortsätter:

– Det finns minst femton aningslösa kändisar i Sverige som kan lura sig själva och bli manipulerade till att tro att det är en bra grej som kommer att bli en like-raket, och att de gjort något vackert för folkhälsan när de går före i alla köer. Jag hoppas av hela min själ att det här kommer ut.

Nyheten har sedan i går fått spridning i flera riksmedier och kritiserats i sociala medier. Det har dock varit oklart vem eller vilka som står bakom kampanjen och Fredrik Wikingsson har inte lämnat några ytterligare kommentarer till medierna som rapporterat om händelsen.

Samtidigt håller Sveriges Kommunikationsbyråer, Komm, just nu på att ta fram en informationskampanj på samma tema och som är tänkt att vara buren av flera kända profiler, något som fått dem att anta att kampanjen som Fredrik Wikingsson pratar om är deras. Tanken med kampanjen, som bland annat Nord DDB och The Amazing Society är inblandade i, är dels att komplettera myndigheternas kommunikation men även visa på vilken samhällsroll byråerna kan spela. Helena Westin, ordförande i Komm och projektledare för kampanjen, menar dock att det hela är ett stort missförstånd.

– Det är ett absurt påstående. Vi har varken sprutor eller vaccin och som professionell kommunikatör skulle jag aldrig föreslå att visa någon som får en spruta i armvecket, det lär inte motivera de som är tveksamma.

Vet ni med säkerhet att det är er kampanj det gäller?

– Nej, men vi misstänker det. Hur många plåtar en vaccinationskampanj en söndag i februari? Vad som inte stämmer är att vi erbjudit någon vaccin, det är helt fel, säger Helena Westin.

Helena Westin uppger att hon fortfarande inte vet hur missförståndet uppstått och att hon i går kväll kontaktade de medier som skrivit om nyheten för att klargöra missförståndet. Hon har dock inte fått någon återkoppling.

– Det är fascinerande att det så snabbt kan bli en höna av en fjäder. Lite som viskleken.

Komm har fortfarande inte adresserat det förmodade missförståndet i sina egna kanaler, Helena Westin förväntar sig dock att de medier som rapporterat följer upp nyheten. Du kan läsa mer om Komms informationskampanj i det senaste numret av Resumés magasin.

Resumé söker Fredrik Wikingsson för en kommentar

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.