Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Kampanj

Ny bank satsar på Skandinavien – lanserar med triangeldrama

Publicerad: 17 Februari 2021, 09:47

Bakom kampanjen ligger Åkestam Holst som tillsammans med Pine och Filip Nilsson gick från brief till lansering på sex veckor.


Ämnen i artikeln:

Åkestam Holst

För två år sedan fick danska Lunar europeisk banklicens och började satsa utanför hemmaplan. Sedan dess har Sverige varit en av bankens snabbast växande marknader och i december 2020 genomförde de en pitch som Åkestam Holst gick vinnande ur. Nu inleder de en större marknadsföringskampanj i hela Skandinavien – ”Bánkage á trois”.

I kampanjen, som bärs framåt av 70-talsklassikern ”Ça Plane Pour Moi”, gestaltas bankvärlden genom ett relationsdrama där en kvinna hittar en ny och spännande bank utan att för den delen göra sig av med sin gamla. Budskapet är att det är något konstigt att ha två banker samtidigt, och att Lunar är ett bra komplement till ens befintliga bank.

– Eftersom vi redan tagit fram en gedigen strategi skiljde sig uppdraget ganska mycket från en vanlig pitch. Här letade vi efter en sak: en riktigt bra kreativ idé, utfört med högsta hantverksskicklighet. För mig stod Åkestam Holst ut med sin passion för just detta. Den färdiga kampanjen är i mångt och mycket identisk med idén vi köpte i första mötet, säger Will Rust, head of brand på Lunar.

Eftersom pitchen blev klar i december och kampanjen lanseras nu har det varit bråda dagar.

– Att på sex arbetsveckor gå från brief till färdig kampanj säger mycket om hur samarbetet med kunden och alla i produktionen funkat. Alla har köpt in på idén till 100 procent och jobbat extremt hårt för att utföra den på bästa sätt. Vi ser fram emot att jobba vidare med teamet och se vart vi kan ta ”Bánkage à trois” i framtiden, säger Martin Noreby, Simon Lublin och Joakim Khoury, kreatörer på Åkestam Holst. 

Kampanjen kommer att gå i traditionella och sociala medier i Sverige, Norge och Danmark och är producerad av Pine. Regin i filmen står Filip Nilsson för.

– Som gammal CD var var det uppfriskande att se en grupp talangfulla, passionerade människor samlas kring en och samma sak. När det händer är det inte särskilt svårt att göra bra kommunikation, säger Will Rust, head of brand på Lunar. 

Arbetsgrupp

Lunar

Will Rust, Head of Brand

Gabriele Darzinskaite, Creative Resource Manager

Åkestam Holst

Joakim Khoury, Art Director

Martin Noreby, Art Director  

Simon Lublin, Copywriter

Magnus Jakobsson, CCO NoA

Petur Mogensen, Agency Producer

Jesper Ander, Client Director

Caroline Sjöström, Account Manager 

Pine

Filip Nilsson, Director 

Adam Holmström, Executive Producer 

 

 

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Åkestam Holst

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.