Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 19 Februari 2021, 09:21
Foto: Press
Med en fot i samtiden och en fot i historien lanserar Pripps Blå nu sin första alkoholfria öl. Bakom den retroinspirerade kampanjen står WDW Creative.
När Pripps Blå nu lanserar sin första alkoholfria öl är det med en blinkning till 1950-talet, då ölen först nådde de svenska butikshyllorna. Varumärket hette från början Pripps Export, då starköl under en period hade varit förbjudet att säljas i Sverige. Svenskarna började dock i folkmun att kalla ölen för Pripps Blå, efter burkens färg. Inte förrän på 1970-talet lanserades dock en mellanölsvariant som fick det officiella namnet Pripps Blå.
Kampanjen är framtagen tillsammans med reklam- och designbyrån WDW Creative. De har tidigare jobbat med ölvarumärken som Nya Carnegiebryggeriet och 1664.
– För att knyta an till den tiden när Pripps först lanserades ville vi skapa en klassisk modeplåtning med mycket retrokänsla och igenkänning från 50-talet och där vi visar upp de lättsamma tillfällen där Pripps Blå gör sig bäst. För att skapa en spänst i manéret har vi valt att inte vara helt tillbakablickande utan använda oss av anakronismer där moderna föremål har fått ta plats i bilderna, som padel-racket och trådlösa lurar. Det gör att vi förstärker känslan av att Pripps Blå har en fot i samtiden och en i historien, säger Jon Bergsman, creative director, WDW Creative.
Kampanjen rullar ut i februari och kommer synas i sociala meder, display och print.
Uppdragsgivare: Johan Kikas, Marknadschef alkoholfri öl, Carlsberg Sverige
Kundansvarig projektledare: Camilla Heurlin, WDW
CD: Jon Bergsman, WDW
Copy: Marcus Bellafesta, WDW
Produktionsledare: Fanny Axelsson, WDW
Fotograf: Andreas Johnsson, Agent Bauer
Stylist: Sara Sadeghi, Agent Bauer
Hår & Make: Helene Borg, Agent Bauer
Mediebyrå: Initiative