Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Reklam

Jeep drog tillbaka reklamfilm med Springsteen – nu är den här igen

Publicerad: 25 Februari 2021, 07:53

Efter att Bruce Springsteen mött avtal med åklagaren släpper Jeep återigen upp sin reklam, så många miljoner fick Bianca Ingrosso för Caia och ny dataläcka väcker debatt om integritet. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

JeepBianca IngrossoCaia Cosmetics

Jeeps Super Bowl-film med musiklegendaren Bruce Springsteen fick ett abrupt slut efter att det riktats anklagelser om att Springsteen kör bil alkoholpåverkad. Bara några dagar efter Super Bowl försvann filmen, eftersom Jeep drog tillbaka den. Nu är den tillbaka, då Bruce Springsteen frias från rattfylla efter att han slutit ett avtal med åklagaren. Samtidigt har hela händelsen skapat en konversation kring varumärket Jeep. Enligt Adweek var Jeep det femte mest omtalade varumärket kring Super Bowl. 

Så mycket fick Banca Ingrosso för Caia
Bianca Ingrosso
har, liksom många andra influencers, byggt upp sitt eget varumärke. Förra året stod det klart att hon dock säljer halva sin andel till riskkapitalbolaget Verdane. I samband med köpet figurerade uppgifter om att Verdane gått in med 200 miljoner i Caia. Nu har Vanessa Lindblad, också hon delägare, lämnat in sin årsredovisning och där står det klart att hennes försäljning resulterade i 65,7 miljoner kronor. Hon ägde vid försäljningstillfället 13 procent. Eftersom Bianca Ingrosso sålde halva sitt innehav om 29 procent fick hon loss drygt 73 miljoner kronor. Totalt gick alltså hela Caia loss på 505 miljoner kronor. Detta skriver Breakit även om Bloggbevakning var först med Vanessa Lindblads siffror.

Australien antar ny lag om att techjättar ska betala
Nu ska digitala plattformar som Facebook och Google betala lokala medier och utgivare för att länka sitt innehåll i flöden och sökresultat. Det står klart efter att Australien antagit en ny lag om saken. Den nya lagen ska säkerställa att medieföretag får ersättning för sådant de producerar. Fram tills i veckan, då Facebook meddelade att man nått en överenskommelse med den australiska regeringen, har nyheter varit rensade från Facebook i Australien. Nu släpps de återigen fram. Detta skriver CNBC.

TV4 får straffavgift efter reklamavbrott i film
Det var under en dramatisk scen i filmen ”The Magnificent Seven” som TV4 avbröt för reklam. Detta var i september 2020. Därför får de nu, för 15:e gången de senaste tre åren, betala en straffavgift till Förvaltningsrätten. TV4 i sin tur uppger att detta ska ha skett på grund av tekniska problem. Det skriver Feber. 

Skickar ip-adresser till Google trots lovad anonymitet
Ett åttiotal offentliga webbplatser i Sverige delar personuppgifter om sina besökare med Google, trots att anonymitet utlovats. Det visar en granskning av Ekot. 

Det rör sig bland annat om Åklagarmyndigheten, Försvarets materialverk och Statistiska centralbyrån. Att uppgifterna skickats vidare till Google i USA där de sedan kan ha lagrats är kontroversiellt, då skyddet för personuppgifter är sämre än i EU. Efter Ekots granskning har SCB och Åklagarmyndigheten anmält sig själva till Integritetsskyddsmyndigheten.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.