Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Reklam

Notar lanserar ”När livet händer” – kände inte till Ikeas hyllade koncept

Publicerad: 25 Februari 2021, 11:13

Foto: Notar

Efter Ikeas prisbelönta reklamkoncept ”Där livet händer” släpper mäklarfirman Notar en kampanj under parollen ”När livet händer”. ”Vi ville få fram en positiv känsla kring de tillfällen då man behöver hitta en mäklare, och påminna om att vi finns”, säger Henrik Rundgren, pressansvarig på Notar.


Ämnen i artikeln:

Där livet händerIKEAReklam

Hösten 2016 lanserade Ikea reklamkonceptet ”Där livet händer”, framtaget av Åkestam Holst. Under åren har konceptet och de reklamfilmer som tagits fram prisats med bland annat en 100-wattare och ett Guldägg. Det åttaåriga samarbetet avslutades för drygt ett år sedan, då Ikea valt Vice-byrån Virtue som ny byrå för varumärkesbyggande kommunikation. När kampanjen ”Find a greener rhtythm” släpptes i augusti 2020 stod det dock klart att Ikea lämnar det prisbelönta konceptet bakom sig. 

Läs mer: Pris och produkt i Ikea-konceptet som ersätter ”Där livet händer” 

En omedveten nytolkning har dock levt vidare i Stockholms tunnelebana. På reklamskyltar under jorden syntes under vecka sex och sju en kampanj med sloganen ”När livet händer”, med mäklarfirman Notar som avsändare. 

– Jag hade inte ens en aning om att Ikea kört på ett liknande koncept. Det var inget vi funderade på när vi tog fram kampanjen, säger Henrik Rundgren, pressansvarig på Notar. 

Kampanjen är framtagen internt på mäklarbyrån. Idén lades fram för redan ett år sedan. 

– Vi ville få fram en positiv känsla kring de tillfällen då man behöver hitta en mäklare, och påminna om att vi finns, säger Henrik Rundgren. 

Om kampanjen kommer att återanvändas eller plockas undan för gott återstår att se. 

– Vi tycker att mjukare budskap passar bättre i tunnelbanan, än ställen som är mer relaterade till bostäder. Där kan vi använda ett tydligare säljbudskap. I tunnelbanan får folk drömma sig iväg. 

Framöver gör sig Notar redo inför en kampanj på Hemnet, med ett annat budskap. 

 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.