Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 15 Februari 2021, 13:00
GlaxoSmithKline hade dragit tillbaka sin kampanj för Alvedon då den inte fungerade med FHM:s covid-19-råd, men reklamen råkade ända sändas och nu fälls läkemedelsjätten. RO slår också ned på en matthandlare i Skåne som marknadsförde ”krisutförsäljning” av persiska mattor på grund av sanktionerna mot Iran.
Ämnen i artikeln:
ReklamombudsmannenUnder förra året har Glaxo Smith Kline AB (GSK) fällts flera gånger för sina kampanjer som marknadsför av Läkemedelsverket och Läkemedelsbranschens informationsgranskningsnämnd. Nu är det Reklamombudsmannens tur att se rött, och det hela bottnar i ett misstag.
GSK hade dragit nämligen stoppat sin tv-reklam för läkemedlet eftersom budskapet inte fungerade med Folkhälsomyndighetens råd under covid-19. Men reklamen råkade ända sändas under ett antal dagar i januari 2021. Reklamombudsmannen tar inte hänsyn till att det handlar om ett misstag och riktar kritik mot att annonsören inte har tagit tillräckligt socialt ansvar.
Reklamombudsmannen anser att reklamen ger intryck av att det går bra att vistas bland andra människor under pandemin efter att ha vilat, druckit ordentligt och tagit en smärtlindrande och febernedsättande tablett.
RO fäller också en matthandlare som annonserade om ”krisutförsäljning” av persiska mattor i Sydsvenskan på grund av covid-19 och sanktioner mot Iran.
Reklamombudsmannen (RO) anser att formuleringarna är vilseledande.
”Annonsören har varken visat att det rör sig om en vederhäftig utförsäljning eller att covid-19 och internationella sanktioner mot Iran ligger bakom denna”, skriver RO sitt beslut.
Under februari månad har Reklamombudsmannen även fällt Woolleggings.se (vilseledande reklam) och Wellbox (könsdiskriminerande).
Ämnen i artikeln:
Reklamombudsmannen