Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Sociala medier

Paows reklam för ”Barbie”-näsa fälls av RO

Publicerad: 19 Februari 2021, 08:48

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Trots att reklaminlägget för en turkisk skönhetsklinik var märkt som ett samarbete fälls Paulina ”Paow” Danielsson för smygreklam av Reklamombudsmannen.


Ämnen i artikeln:

Influencer marketingReklamombudsmannen

Paulina ”Paow” Danielsson hör till den skara svenska influencers som byggt sitt inflytande tack vare ett idogt bloggande under 00- och 10-talet. Kändisskapet har hon förvaltat genom olika tv-framträdanden, och genom sitt Instagramkonto där hon idag har över 200 000 följare. Där syns hon bland annat i samarbeten för Sportkost och Chicquelle. 

Ett av hennes inlägg på Instagram fälls nu av Reklamombudsmannen, RO, för att inte uppfylla kravet på reklamidentifiering. Detta rapporterar Nyhetsbyrån Siren. 

Detta trots att inlägget, som gör reklam för en turkisk skönhetsklinik, är märkt med #collab i slutet av bildtexten. 

”Reklamombudsmannen finner att det varken av bilden eller av den text som syns i inlägget före brytpunkten ”mer” tydligt framgår att det är fråga om reklam”, skriver reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig i sitt beslut.

I inlägget syns Paulina Danielsson sittandes i ett rum som ser ut att vara på en klinik eller skönhetssalong. Under bilden går det att läsa texten: ”I början på nästa år så åker jag och opererar näsan hos @comfortzonesurgeryofficial i”. 

För att läsa hela inlägget måste man aktivt trycka på en texten ”mer”. 

Därefter har Paulina Danielsson skrivit: 

”Istanbul. Är lagom taggad (hjärtögon-emoji) min kirurg är SÅ duktig på den här ”Barbie” näsan som jag vill ha. Kommer bli så fint (vädjande ansikte-emoji) jag blev ju inte riktigt nöjd sist. Då jag inte visste hur jag ville ha den. Om ni uppger paow20 när ni bokar en operation hos @comfortzonesurgeryofficial så får ni 20% hela december och januari (hjärtögon-emoji) #collab”.

Varken annonsören eller Paulina Danielsson har yttrat sig kring fällningen. 

Läs mer: Advokaten guidar: Fem fallgropar varumärken bör undvika vid influencer marketing 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.