Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Sponsring/Event

Pr-byråerna om förkortad och digital Almedalsvecka ”Gamla Almedalen kommer aldrig att komma tillbaka”

Publicerad: 1 Mars 2021, 14:56

RFSL Gotlands mångfaldsparad under Almedalsveckan 2019.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Almedalsveckan 2021 blir helt digital och bara fyra dagar lång. Även när pandemin är över kommer veckan bli kortare än tidigare.


Ämnen i artikeln:

AlmedalsveckanPrimeGullers GruppReform Society

Under eftermiddagen nåddes Almedalsveckans arrangörer av beskedet att veckan i år blir helt digital och bara fyra dagar lång. Almedalsveckan 2021 kommer att äga rum mellan den 4 och 7 juli och Region Gotland kommer att upphandla en digital plattform där allt material kommer att sändas och marknadsföras. Alla arrangörer kommer dock att ansvara för de egna produktionerna. Ytterligare nyheter är att Almedalsveckan 2022, då det är valår, föreslås bli fem dagar lång och hålls vecka 26. Schemat för 2022 går delvis i linje med önskemål från riksdagspartierna som upplevt att den åtta dagar långa veckan tidigare varit för utdragen.

– Jag har talat med partisekreterare i alla partier och det finns en bred enighet om att veckan kan kortas till fyra dagar. Samtidigt för vi fram förslaget att tidigarelägga det en vecka, till veckan direkt efter midsommar, sa Socialdemokraternas partisekreterare Lena Rådström Baastad till Resumé förra året.

De senaste åren har många besökare rest hem redan under torsdagen och de allra flesta evenemang hålls under veckans första dagar. 

Mia Stuhre, projektledare vid Region Gotland säger att beslutet att göra Almedalsveckan helt digital sker mot bakgrund av de senaste månadernas händelseutveckling och löpande restriktioner. Under osäkerhet inför hur sommaren kommer att bli har regionen fört samtal med riksdagspartierna, andra mötesarrangörer, smittskyddsläkare, olika delar av näringslivet och mediehus. 

– Många ser stora utmaningar med att genomföra större fysiska evenemang med de restriktioner som råder nu och måste också ha tid att planera. Nu börjar tiden bli knapp och då är de flesta överens om att det här är rätt beslut att ta, säger hon till Resumé. 

Almedalsveckan kommer att fokusera på riksdagspartierna och partiledarnas tal, enigt Mia Stuhre ligger flertalet arrangörer redan nu i startgroparna för att göra digitala evenemang i sommar.

Finns det några ni har varit i kontakt med som motsätter sig lösningen?

– Det finns några som med sorg i ögat uttrycker att det känns trist att inte kunna ses i somras. Men jag tycker att vi har haft en bra dialog där alla är välvilligt inställda. Det kanske låter högtravande, men det handlar om att ta hand om samhället.   

Om man delar in Almedalsveckan i politik, kompetensutbyte och möten bedömer Mia Stuhre att det sistnämnda kan bli svårt att uppfylla under den nya formen. Region Gotland kommer inom kort att inleda en upphandling om den digitala plattform varifrån evenemangen ska samlas och göras sök- och visningsbara. Projektledaren tror det blir betydligt färre programpunkter än under toppnoteringarna de senaste åren. 

Beslutet att korta Almedalsveckan till fem dagar med start 2022 väntas komma innan årets evenemang, medan förslag på ett nytt format planeras till efter sommaren 2021 efter diskussioner mellan regionfullmäktige och riksdagspartiernas representanter.

– Jag tror att det är medierna som har drivit utvecklingen. Nyheterna kommer i en strid ström och det är i nuläget svårt för partierna att äga en enskild dag. Samhället har blivit snabbare och då kommer vi att få ändra formatet för Almedalsveckan. 

LÄS MER: Mörka moln över Almedalen 

Vikten av Almedalsveckan, som samlar cirka 45 000 besökare, har de senaste åren börjat ifrågasättas men likväl är veckan fortfarande en viktig samlingspunkt för näringsliv, offentliga institutioner, politiker och således även för Sveriges pr-byråer.

På Gullers Grupp ser man dagens besked som väntat och de hade heller inte planerat för en vecka i Visby. Ulf Dahlqvist, vd på byrån, uppger heller inte att en digital vecka har någon större påverkan på byråns intäkter.

– För oss är Almedalen snarare en källa till omvärldsbevakning, kunskapsinhämtning, kundmöten och profilering, skriver han i ett mejl till Resumé.

Hur möjligheterna att nå ut med ett budskap påverkas anser han vara svårbedömt. 

– Man kan nå en fantastisk spridning digitalt, frågan är om det blir kvalitet och djup i budskapet.

Anser du att en digital Almedalsvecka förlorar sitt syfte?

– Nej, absolut inte så länge den har de politiska partierna och partiledartalen i centrum. Almedalsveckan är en politisk vecka, en vecka då politiken står i centrum i Sverige. Som sådan är den unik i världen och så bra så att många vill kopiera den.

Förra året inställt och i år en digital vecka, hur tror du att det påverkar veckans status på sikt?

– Jag hoppas och tror inte att det påverkar. Almedalsveckan är speciell, en vecka då politiken står i centrum och får ett stort medieutrymme som inte sker resten av året, förutom kanske valår. Det är också en fantastisk källa till kunskap, säger Ulf Dahlqvist.

Inte heller på Prime, som länge varit en av veckans mest aktiva byråer, är de förvånade över beskedet.

– Jag tror inte att det här innebär någon större skillnad i förhållande till det hybridalternativ som Almedalen presenterat tidigare, där webbinarier skulle sändas ifrån Gotland. Vi har redan insett att vi inte kan göra som vi gjort traditionellt, där vi samlat tusentals människor i vår trädgård, säger Jonas Hellman, head of public affairs på Prime, som berättar att de hade planerat för en hel- eller halvdigital Almedalsvecka.

Jonas Hellman riktar samtidigt kritik mot 2020 års beslut att ställa in veckan snarare än att köra digitalt. Han välkomnar dock att veckan kortas ned.

– Jag tycker att det är bättre att köra fyra dagar snarare än en hel vecka. Jag vet inte riktigt hur tanken är med partiledartalen, sånt har ju en ganska stor betydelse för inramningen. Att sätta upp webbsida och sända webbinarier kan man ju göra, sen är frågan vilken spridning det kan få. 

Hur ser ni på möjligheten att få genomslag när allt är digitalt?

– Vi har genomfört många webbinarier och har stor erfarenhet av det. Sen är det alltid en fråga om rätt tidpunkt. Det beror på tema, målgrupp och inriktning. Det är ett annat upplägg att få folk och registrera sig för ett webbinarium, än att mingla i Visbys gränder. Särskilt när Almedalen planeras så sent, mitt i juli och i semestertid. Det är inte en självklarhet för alla att sitta framför datorn då. 

Hur kan det här komma att påverka Almedalsveckan på sikt? 

– Det är den riktigt stora frågan. Det gamla Almedalen kommer aldrig att komma tillbaka. De har själva pratat om att minska dagarna tidigare. Å andra sidan är det här en möjlighet att skapa något annat. Och när pandemin släpper kommer det att finnas en längtan efter att ses och mingla. Jag tror att många inklusive Prime kommer att ändra upplägget. Men hur det ska göras kan jag inte svara på idag, säger Jonas Hellman.

Anna-Carin Windahl, byråchef på Reformklubben och vice vd för Reform Society, hade önskat att Region Gotland kunnat ge ett tydligare besked om exakt hur veckan ska läggas upp.

– Vi hade tyckt att det vore bättre om de verkligen satte ner foten om hur det blir 2021. Dörren hålls fortfarande öppen för att det kanske blir aktiviteter på plats. Ett tydligt besked är bättre för alla som ska delta, skriver hon i ett mejl till Resumé.

Precis som Prime hade de på Reformklubben och Reform Society planerat för så kallat ”digifysiskt” upplägg. 

Hur stor betydelse har Almedalsveckan för era intäkter?

– Historiskt har vi haft stort engagemang under Almedalsveckan och vi är många kollegor som åker dit. Ett normalt år kan 5-10 procent av våra intäkter kopplas till Almedalsveckan. Framför allt är det en viktig plats för oss att skapa relationer och hitta nya uppdrag. 

Hur ser du på möjligheterna med att nå ut med ett budskap på en digital festival?

– Möjligheterna är betydligt större. Internet är större än alla seminarietält i Visby tillsammans. I höstas arrangerade vi ett seminarium under Folkhälsodalen med ett mycket smalt tema. Då hade vi över 150 tittare. Så många hade inte tagit sig till ett tält i Visby.

Anser du att en digital Almedalsvecka förlorar sitt syfte?

– Nej det gör det inte. Vi vill att fler ska kunna delta i politiska samtal. När det blir digitalt så tillgängliggörs det för fler. Om syftet är att prata samhällsfrågor så är ökad tillgänglighet bara positivt. 

Förra året inställt och i år digitalt, hur tror du det påverkar veckans status på sikt?

– Det är alltid svårt att sia om framtiden. Vi tror att det kommer vara en viktig arena för partierna att presentera idéer och politik även i framtiden. Sen kommer det bli mer av en digifysisk arena vilket kanske kommer renodla veckan till att mer handla om politik och mindre om mingel. Om det påverkar veckans status positivt eller inte beror på vad man har för ingångsvärden.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.