Som ledare handlar en mycket stor del av din vardag om kommunikation. För att få bästa tänkbara förutsättningar för dig och dina medarbetare att skapa goda resultat, effektivitet och hög motivation är din förmåga att kommunicera avgörande. Denna utbildning handlar om hur du genom din kommunikation kan hantera konflikter, svåra samtal och medarbetare som inte gör som de ska och få dem att nå önskat resultat. I denna praktiska ”hands-on” kurs får du lära dig hur du kan vara lyhörd och förtroendeingivande i olika situationer, ge och ta emot feedback och skapa delaktighet och arbetsglädje.
Om Utbildningen
DU FÅR LÄRA DIG:
Coachande kommunikation och förhållningssätt
Att vara en tydlig och lyhörd ledare
Hur du skapar motivation och ansvarstagande hos dina medarbetare
Att hantera medarbetare som inte gör som de ska
Att bemöta en missnöjd eller arg medarbetare
Att ta upp känsliga frågor
Att skapa förutsättningar för effektivitet, motivation och att uppnå resultat
Verktyg och metoder för att ge och ta emot feedback
Att använda frågetekniker och aktivt lyssnande
Att hantera andras missnöje, negativism och kritik
Hur du ger beröm och förstärker ett positivt beteende
Verktyg för att skapa högre delaktighet i din arbetsgrupp
UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Denna kurs riktar sig till dig som vill förbättra din kommunikationsförmåga och din förmåga att samspela med andra och nå fram. Kursen passar dig som är chef och ledare på olika nivåer såväl som dig som leder människor genom mycket kommunikation och samtal, tex inom HR-området.
MÅL MED UTBILDNINGEN:
Utbildningen ger dig som ledare:
Ökad trygghet och säkerhet i olika typer av situationer
Tydliga strukturer, mallar och tekniker för att kommunicera effektivt
Ökad förmåga att kommunicera med andra på ett sätt som skapar önskat resultat, motivation, ansvarstagande och stärkta relationer
Verktyg för att kunna hantera konflikter, missnöje och svåra samtal
Ökad självmedvetenhet – hur du genom ditt sätt att kommunicera som ledare påverkar andra och hur andra påverkar dig
Program
DAG 1
09.00 Välkomnande och introduktion
09.15 Grundläggande förhållningssätt i kommunikation
10.15 Kaffe
10.30 Feedback som ledarverktyg
Definiera beteenden
Konkretisera, tydlighet, respekt
Modell för feedback
Övning i hur du ger feedback
Hantera missnöje och kritik
Hur du hanterar och bemöter andras missnöje och kritik med LUBB-modellen
11.30 Lunch
12.30 Beröm och förstärkning – varför och hur?
Coachande kommunikation och förhållningssätt:
Vad är coaching?
Varför coaching? Vad uppnår vi för effekter?
När coacha? När passar coaching inte?
14.30 Fika
14.45 Forts. Coachande kommunikation och förhållningssätt
Hur coacha? Grundverktyg, frågeteknik, aktivt lyssnande, speglingsteknik
Samtalsträning, reflektion och feedback
16.00-16.30 Summering och avslut
DAG 2
09.00 Backspegel och reflektion
09.15 Att sätta tydliga och konstruktiva målsättningar och syften i samtal
10.15 Kaffe
10.30 Om motivation
Motivation och psykologi
Motivationsfaktorer, behov och värderingar
Skapa förutsättningar för motivation
Kommunicera kring motivation
Motiverande och utvecklande samtal - samtalsträning
Sätta mål och skapa resultat
Identifiera hinder för att uppnå resultat
Kommunicera kring mål och resultat – samtalsträning
11.30 Lunch
12.30 Problemlösande samtal
14.30 Fika
14.45 Kommunikation i grupp
16.00-16.30 Summering och avslut