Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Den här utbildningen, som bygger på ny och omfattande forskning från KTH Green Leap, handlar om hur olika människor och målgrupper har olika drivkrafter och hinder för att välja mer hållbart. Syftet är att ge dig kunskap och verktyg för att bättre kommunicera och designa produkter, tjänster och samhällsservice som får just din målgrupp att göra hållbara val.
Green Leap, en forskargrupp för design och hållbar utveckling på KTH, har genomfört en omfattande studie under åren 2015 till 2017 och med hjälp av både kvalitativa och kvantitativa metoder undersökt hinder och drivkrafter som finns i Sverige idag för att ställa om livsstilar i en mer hållbar riktning. Forskningsresultaten har sedan översatts till ett workshopmaterial.
I forskningen har man identifierat fyra olika målgruppssegment och åtta olika exempelpersoner och vad som kan få dessa att göra mer hållbara val. Till exempel Maria 42, en miljöengagerad grundskolelärare med två barn i mellanstor stad; Stefan 55, nyskild, som tycker att ekologisk mat är för dyr och gillar veteranbilar; marknadsföraren Noor, 33, som gillar rawfood och den tekniska säljaren Marco som har stenkoll på sin energiförbrukning och tror att teknikutvecklingen kommer att säkerställa en hållbar utveckling.
Den här kursen ger dig fördjupad kunskap och förståelse för vilka olika drivkrafter och hinder olika målgrupper har och hur du kan använda dessa för att hjälpa din målgrupp att göra hållbara val. Teoretisk kunskap varvas med workshops då du får applicera kunskaperna på ditt arbete och din målgrupp.
DU FÅR LÄRA DIG:
UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Alla som arbetar med att främja hållbara livsstilar och arbetar med att få med människor att göra mer hållbara val, i såväl privat som offentlig sektor, till exempel:
MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska få:
09.00–09.30 Välkomnande och introduktion
09.30–10.00 Målgruppsarenan, bakgrund och användning
10.00 – 10.30 Fyra målgruppsegment och åtta exempel
10.30-10:45 Kaffe
10.45 – 12.00 Forts ”Fyra segment och åtta personer”
12.00 – 13.00 Lunch
13:00 – 15.00 Workshop: Utforska, utveckla, utvärdera
15.00 – 15.20 Fika
15.20 – 16.30 Lär dig leda målgruppsworkshops
16:30 – 17.00 Avslutning