Marketing automation innebär enorma möjligheter att bli mer träffsäker i sina erbjudanden. Det kan handla om en personaliserad webbsida eller superrelevanta emails och sms. Denna utbildning handlar om hur du tar fram en marketing automation-strategi, väljer en plattform som passar din verksamhet och steg för steg inför marketing automation i ditt företag. Du får lära dig hur du kartlägger kundens köpresa, samlar in och väljer kunddata, når ut med rätt budskap till rätt person vid rätt tidpunkt och mäter dina insatser.
Om Utbildningen
UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:
Möjligheterna med datadriven marknadsföring och marketing automation för olika typer av verksamheter
Hur du kan skapa en marketing automation-strategi
Analys av det digitala ekosystemet och kundens köpresa ur ett marketing automation-perspektiv
Vilken kunddata du kan använda dig av och vad du får använda enligt lagstiftning
Hur du kan analysera vilka delar av din marknadsföring som du kan och bör automatisera
Hur du samlar in och väljer vilken data som är relevant
Hur du mäter hur bra det går, väljer KPI:er och dashboards, det vill säga följa upp och dra slutsatser av vad som fungerar/inte fungerar med hjälp av statistik
Hur du kan skapa en lead scoring modell, det vill säga värdera olika aktiviteter och poängsätta dina leads
Vilka som är de vanligaste marketing automation-systemen och vilka för- och nackdelar de har
Checklistor och guider
Hur du kan skapa en konkret handlingsplan för att komma igång
UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Alla som ansvarar för eller arbetar med digital marknadsföring, till exempel:
MÅL MED UTBILDNINGEN:
Efter kursen ska du kunna starta och driva marketing automation i din verksamhet. Du ska kunna skapa en plan för, samt leda marketing automation-arbetet. Du blir även en mer kompetent upphandlare av marketing automation-relaterade produkter och tjänster.
Program
09.00 Välkomnande och introduktion
09.30 Att sätta strategin för marketing automation
Det digitala ekosystem av webbplatser, appar och enheter där våra kunder agerar
Definition av begreppet marketing automation
Syfte, mål och scope, det vill säga vilka områden som ska prioriteras
Business case & ROI
10.30 Kaffe
10.45 Automatisering av köpresan
Kundens köpresa: hur ser den ut och vad kan och får vi ta reda på?
Kanaler vi kan använda: sociala medier, bloggar, appar, webbplatser och/eller CRM-system?
Metodik och verktyg
Vilka delar av kundens köpresa passar för automatiserade kampanjer och aktiviteter?
12.00 Lunch
12.45 Att mäta framgång
ROI: att sätta mål, hitta framgångsfaktorer, välja KPI:er och bygga dashboards, det vill säga följa upp och dra slutsatser av vad som fungerar/inte fungerar med hjälp av statistik
Lead scoring-modeller, det vill säga vilka egenskaper och aktiviteter hos dina leads som värderas högst och hur du poängsätter detta
Optimering och förbättringsåtgärder
13.45 Så kommer du igång
Exempel från verkligheten, bra och dåliga
Vanliga fallgropar och tips hur du undviker de
Grupparbete, vad kan automatiseras i ett exempel case
14.45 Kaffe
15.00 Verktyg, system och plattformar
15.45 Handlingsplan och checklista
Baserat på färdiga mallar summerar vi med en handlingsplan för dig och ditt företag för att komma igång efter kursens slut.
16.15 - 16.30 Sammanfattning/Avslutning